mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

3 Mei 2012

Dilema Ibubapa kini dalam menghadapi cabaran!!.

                Assalamualaikum dan salam 1Bloggers;
  Hallo!hallo! semua sekarang ni cuaca kat sini agak tak
menentu,agaknya mood pun tak menentu juga apa-apapun
harap mood korang baik-baik belaka...........................

   Atrikel kali ni aku nak cerita pasal cabaran ibubapa sekarang
dalam mendidik anak-anak berbanding orang dulu.Macam
mana berat tak tajuk ni?aku bukanlah nak tunjuk pandai cuma
nak berkongsi pendapat dan pandangan korang semua terutamanya
yang dah bergelar ayah atau ibu.........
hiasan
 
   Bagi aku, seorang ayah yang mempunyai empat anak memang
tak semudah yang disangka,banyak yang aku fikirkan serta yang
dirisaukan dalam mendidik anak-anak ni..Kandang-kadang pernah
aku fikirkan alangkah beruntungnya orang dulu-dulu,sebabnya dulu
tak banyak hiburan apatah lagi internet langsung tak ujud,dengan
itu mudahlah ibubapa  mengawasi serta menyerap nilai-nilai
moral/agama dengan lebih berkesan tanpa persaingan dari budaya-
budaya lain...korang tentu faham maksud akukan?.
hiasan

  Ibubapa dulu juga bebas membentuk anak-anak mereka tanpa
perlu risau dan anak-anak dulu tiada pilihan lain melainkan
menerima apa saja apa yang diajar kerana hanya itu je yang mereka
dapat masa tu...dengan lain perkataan 'tu je yang ada'. Maka tak
hairanlah orang dulu-dulu banyak yang berbudi bahasa,hormat
orang tua, guru dan sesama kawan..Apa lagi pendidikan agama
memang toptenlah masa tu!!!!.

   Sekarang ni macam-macam ada, ibubapa dalam dilema bila
mendidik anak-anak,walau bagaimanapun ibubapa kini
tidak seharusnya mengalah atau menyalahkan keadaan.
Apa yang penting tingkatkan usaha, gigih serta lebih peka dari
masa kesemasa,apa yang penting disini ialah pengorbanan yang
lebih daripada ibubapa untuk anak-anak sekarang.......

   Bagi aku memang benar cabaran ibubapa sekarang jauh lebih
berat berbanding dulu,oklah setakat ini saja cerita aku bagaimana
pendapat korang pulak???........

Nota selipar jepun: anak adalah tanggungjawap yg diamanahkan!!. 

17 ulasan:

izan mama mia berkata...

betul..mama sokong..cabaran mendidik anak sekarang..lebih mencabar.....dan tercabar

LydSunshine berkata...

Yusuf, walaupun saya belum ada anak, tapi sekarang saya dah mulai risau cemana kalo ada anak nnt. Nak didik anak supaya jadi 'anak yang menjadi' dalam dunia yg mencabar ni. Risaunyer la.

Iza Teratak Usang berkata...

Assalam..
Memang mencabar untuk didik anak zaman sekarang. Ibu bapa dah didik dengan sempurna tapi pengaruh persekitaran tu amat membimbangkan..

Mama Atiyyah Umairah berkata...

huhuh..cuaca mmg pns melampau skrg...cabaran mdidik ank jgk mmg smkin mcabar...tmbh2 dgn plbagai pngaruh dalaman n luaran...moge kite mmpu mdidik ank2 mjadi yg soleh solehah..Amin

anitadiana berkata...

memang sangat-sangat mencabar dalam mendidik anak sekarang..takut pun ada....

Obat Alami Hipertensi berkata...

aku puna masukan nih....gpp yah,,,dalam pengalamanku, anaku itu usia kecil tapi dia pikirannya ngerti gtu lho...dia suka minta dicontoin dulu apa apa tuh...jadi mungkin kita mendidiknya harus dengan contoh dulu baru memberi pengertian setelah dia tertarik pada apa yang kita contohkan itu ...

Paragass berkata...

anak laki ke anak perempuan, dua-dua mencabar zaman sekarang ni. Dunia akhir zaman...

PeRmAtA bIrU berkata...

hurm... ibu bapa sekarang harus lebih berilmu dan pandai mengambil hati anak-anak yang telah dinamakan generasi Y... memang mencabar... tapi haruslah pikul sebagai amanah... :)

Aida Omar berkata...

Tanggungjawab ibu bapa masa kini sangat2 berat..

abghani berkata...

mendidik anak ibubapa perlu ilmu dan bijak.kalau jiwa kosong agak sukar mendidik anak

yusuflaili(Goku) berkata...

salam hormat semua;

@#izanmamamia-
terima kasih banyak2 kita serupa..

@#lydSunshine-
Jangan awak risau dan patah semangat
teruskan utk dapat anak.walau cabaran besar menanti..

@#iza-
bukan takat didik anak saja yang menghadapi cabaran,nak didik diri sendiri pun bermacam dugaan sekarang ni.

@#AtiyyahUmairah-
Disamping mendidik kita juga perlu berdoa selalu agak anak2 kita tidak terpengaruh diluar sana..

@#anitadiana-
memang amat menakutkan zaman sekarang ni..kadang2 kita dah buat terbaik untuk anak2 kita..

@#ObatAlamiHipertensi-
Ya..mungkin itu salah satu cara mendidik anak2.tak kiralah macam mana caranya..tapi cabaran diluar sana menakutkan kita adakah anak kita tergoda atau tidaj..

@#Paragass-
Tak kira jantina anak2..semuanya termasuk sekali..

@#PermataBiru-
Kita sekarang..terpaksa berkorban melawan keadaan,masa,tempat,wang ringgit dan apa saja demi anak2 kita.

@#AidaOmar-
Ya..memang berat,berat mata memandang,berat lagi bahu kita yang memikul(ibubapa).

@#abghani-
Betul tu..sebagai orang tua,kita juga perlu bersedia sebelum mendidik anak..

Cik Nurul berkata...

mendidik anak2 sekrang kene ikut cara sekarang.. kene lebih tegas lagi. hmm sekadar kongsi.. :)

amranaiman berkata...

lagi lmbt jadi ibu bapa.. lagi macam2 dugaan.. barng naik.. huhu bila la nk kawin ni :D

Akulah.com berkata...

jangan bagi anak terdedah dengan unsur2 negetif di luar.. contoh bagi anak2 lihat TV,media2 ni banyak merosakkan

yusuflaili(Goku) berkata...

salam blogger;

@#Ciknurul-
Aku setuju pendapat awak!!.

@#amranaiman-
Jangan disebabkan tu..awak takut nak kawen pulak..

@#akulahcom-
masalahnya..kalau didepan mata kita bolehlah kita kawal,kalau diluar susah sikit..

@#

ctk berkata...

betul tu...sejak ada teknologi..mmg mkin mncabar...ct xder anak ag, tp tgkkn keluarga ct...mmg cm tu lah keadaannyer...ermm

septiandi berkata...

nice share :)

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service