mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

16 Mei 2012

Tahukah....korang Buang Engkabang!!!.

                 Assalamualaikum dan salam 1Blogger;
Inilah rupa Buah Engkabang..bila jatuh dari pohon yg tinggi
buah ni melayang serta ligat berpusing sebelum jatuh ketanah
atau ke dalam sungai.
 
    Hallo!hallo!..amacam semua pasti sihat dan bahagia selalu,
kali ni aku nak cerita pasal buah Engkabang..buah tempatan
di Sarawak nama sainstifiknya Shorea Macrophylla.
Isinya dikeluarkan dari kulit lepas tu dijemur.
 
    Bagi yang pernah kerja atau menetap di Sarawak memang
kenal buah ni.Buah bukan ditanam ianya tumbuh meliar dalam
hutan belantara,pokoknya pulak besar serta tinggi sering ditebang
kerana bernilai untuk pembuatan perabut.
isinya yang sudah diproses dimasukan kedalam buluh
untuk menbuat majerin iaitu makanan kegemaran
masyarakat Iban Sarawak.

    Buah engkabang ni bermusim serta tumbuh disekitar tepi sungai,
buah ni terkenal dikalangan masyarakat Iban di sarawak sebab
minyak buah ni menjadi makanan masyarakat ini sejak zaman nenek
moyang mereka..
Inilah cara nakan majerin tersebut..ditenyeh pada
nasi yang masih panas.

    Pada sekitar tahun 50an hingga 80an masakan berasakan
minyak engkabang memang terkenal di Sarawak pada masa
tu.Isi buah ini akan dijemur hingga kering barulah sesuai untuk
membuat minyak untuk masak atau dibuat majerin ala orang
Iban,majerin ini amat enak bila dimakan bersama nasi yang
masih panas...
Pokok Engkabang.
   
    Sekarang ni agak susah nak merasa majerin dari buah engkabang
ni disebabkan spesis pokok atau buah engkabang sudah 90% pupus
oleh pembalakan yang tak terkawal di Sarawak dan kayu atau papan
dari pokok ini juga menjadi rebutan.
Rupa isi yang telah kering siap untuk proses
membuat minyak atau majerin.

   Kerajaan negeri telah banyak kali mengadakan kempen serta
melindungi spesis engkabang ni...tapi masih gagal....Oklah setakat
ini je pengenalan mengenali buah Engkabang ni dari Sarawak
ni bye3!!!!!!!!!!!.

Nota selipar jepun;...sayang-sayang buah kepayang sayang lagi 
                            nasih buah engkabang!!





18 ulasan:

LydSunshine berkata...

Sedap ke marjerin tu? Boleh guna utk buat kek tak? Sayang kan dengan buah2 daripada pokok hutan ni. Masa ada banyak, org selalu je tak amik peduli. Bila dah pupus baru la rindu.

ZEEQA AJIE berkata...

kat sekolah dulu saya pernah dapat hadiah bunga ni digubah jadi hiasan. cantik!

Mrs Lurve berkata...

cantikla nmpk bila dia kembang mcm tue

Iza Teratak Usang berkata...

Assalam..
Cantik bunga dia..

Arra Ahmad berkata...

uik..majerin??

mohdhazlan Dreadlock berkata...

err ..xprnh tgk..

Koding berkata...

Pernah jumpa buah ni...
Cuma tak tau nama apa...

yusuflaili(Goku) berkata...

salam hormat semua;

@#LydSunshine-
Ya..memang sayang sekarang spesis pokok ni telah dilindungi oleh kerajaan,marjerin dari buah ni memang sedap rasanya berlemak serta beraroma semulajadi.

@#ZEEQA-
Memang bisa dibuat gubahan bunga dengan buah pinang dan sabut pinang.

@#MrsLurve-
Bila kembang memang cantik apatah lagi bila ianya gugur ditiup angin..

@#Iza-
Ianya lagi cantik bila melayang dan berpusing bila jatuh.

@#Arra-
Ya..majerin (buku)..enak rasanya.

@#mohdhazlan-
Sekarang awak dah tengok pun..hahahaaa!!.

@#koding-
Ya..ke!!..dimana awak jumpa?.

miezah berkata...

sedap ke rasanya.? macam pelik je. hik3. :)

Blog Sensasi berkata...

rasa mcm pernah tengok tp dimana ya...

ctk berkata...

baru thu psl buah ni..thank 4 the indo...g sarawaknti, nk try lah lau ada, unik.;..hehehe

encik Cool berkata...

erm memang ini kali pertama dengar!!

abghani berkata...

save yr planet..yg di pijam dari anak cucu kita

yusuflaili(Goku) berkata...

salam;

@#miezah-
mestilah sedap..kalau nak cuma gilah sarawak.

@#blogsensasi-
Mungkin awak pernah tengok tapi namanya lain mungkin..

@#CTK-
Boleh cuba apa salahnya..

@#encikCool-
ya ke??

@#abghani-
yes!!.

Aida Omar berkata...

suka tengok buah dia kalau gugur berpusing2 tu.. sangat cantik.. Ciptaan Allah :)

Zul Fattah berkata...

pernah tengok buah ni, dlm journal.. tp x tahu pulak ia boleh di makan.. dibuat majerin

hyz berkata...

cantik buahnya mcm bunga pulak...

yusuflaili(Goku) berkata...

salam hornat semua;

@#AidaOmar-
Saat tulah yang paling seronoh..sebab buahnya melayang2.

@#ZulFattah-
Taklah boleh dimakan bergitu je..kenalah diproses dulu.

@#hyz-
Betul tu memang cantik!!.

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service