mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

3 Nov 2011

9 jam tidur cerdaskan otak kanak-kanak.!!.

                      Assalamualaikum,selamat sejahtera,
           Entri aku ni sekadar perkongsian info tentang tidur, Bukan org dewasa tapi kanak-kanak tahun 6-7. sangat sesuailah utk korang yg ada anak seusia itu, yg belum kawin tu boleh juga ambil info ni sebagai bekalan.
           Kajian dilakukan Autonomous Universiti of Barcelona (AUB) dan ramon Liull universiti menemui bukti wujud hubungan antara kebiasaan tidur,jam tidur dan prestasi akademik anak-anak yg berusia 6-7 tahun.
Sekadar gambar hiasan
           Kebanyakan waktu tidur anak-anak kurang dari yg telah direkomendasikan membabitkan perkembangan intelektual mereka..eh betul ke kajian diorang ni..
            
          Kajian ni melibatkan 142 sekolah rendah dan pesertanya terdiri dari 65 pelajar perempuan dan 77 pelajar lelaki dari sekolah yg berbeza,dlm masa yg sama ibubapa diorang diminta mengisi soalan tentang jumlah jam tidur kanak-kanak pada setiap malam dan pengkaji juga menilai peserta dari segi akademik,cara berkomunikasi,metodologi,transversal dan spesifik.
keceriaan terpancar dari wajah kanak2 ni.
           Hasil kajian diorang mendapati dengan mendapatkan waktu tidur lebih 9 jam secara rutin akan meningkatkan prestasi akademik anak-anak.menurut mereka lagi akibat kurang tidur bawah 9 jam akan menggangu kemampuan anak dari segi linguistik,tata bahasa,ejaan dan aspek berkaitan dengan pemahaman secara lisan.Pola tidur tidak lengkap/teratur membuat kemampuan anak-anak kognitif,seperti memori,belajar dan motivasi lebih rendah..
          Tulah je perkongsian dengan korang semua,bagi yg ada anak tu jgn biar mereka tidur lewat sangat termasuk aku sekali...oklah jumpa lagi......bye3.!!!!.

Info: dipetik dari Utusan sarawak.


12 ulasan:

ctk berkata...

boley pkai gk survey neh...tido cukup..otak pOn cerdas :)

Run Away berkata...

memang sangat perlu utk tido yang mencukupi...;...;d..baru semangat sikit bila mangun,,,ld

PeRmAtA bIrU berkata...

kanak-kanak yang cukup waktu tidur atau rehat mereka memang punya daya pemikiran yang cerdas sebab diorang boleh fokus dengan baik..kan??? huhuhu

Coolman berkata...

tidur cukup otak cergas!!

Zul Fattah berkata...

slama ni, saya cuma tido 8 jam satu hari je.. haha..

yusuflaili berkata...

Salam sejahtera semua;

@#ctk-
makin bersemangat bila bangun pagi..

@#RunAway-
biasanya org tengah putus cinta payah nak tidur malam..

@#perMatABiru-
Tumbesaran diorangpun akan terganggu andainya tidur dan rehat tak cukup.

@#Coolman-
Badan tupun sihat..

@#Zulfattah-
Hari2 yg lain tu tak tidur langsung...

LydSunshine berkata...

Tapi ini hanya utk kanak2 ye. Bukan orang dewasa. Org dewasa cukup je dgn tidur 7-6 jam sehari.

ILA HonEyBuNNy berkata...

nak jadi kanak2 jugak la...

nak cukup tido..ehheheh

Arra Ahmad berkata...

ha'a..rasa nak jadik kanak2 balik..
hehe..

Fathiah Hamim berkata...

hehe kalo umur dewasa tido 9 jam, dah terlebih pulak

amranaiman berkata...

kalu org dewasaaa? raasa mcm2 knk2 dah :P

yusuflaili berkata...

Salam blogger terhormat;

@#LydSunshine-
betul tu ini utk kanak2.sebagai panduan golongan bapak..

@#ILAhonny-
Org dewasapun ada had tidur juga kalau tak salah 8 jam sehari.

@#ArraAhmad-
Tak mungkin gitu..

@#FathiahHamim-
dah terlebih mesti mendatangkan kesan buruk pulak..

@#amranaiman-
Dewasa ikut pola dewasa barangkali.

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service