mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

21 Ogo 2012

Itik pulak tahun ni!!.

            Assalamualaikum dan salam 1Blogger;
   Hallo2!.. masuk raya ke3 ziarah menziarah masih rancak berjalan.
Keluaga,kenalan dan sahabat handai tak putus saling berkunjungan,
kampung diredah dan rumah ditarah..
Itik atau Bebek dalam bahasa Sarawak.

  Apa yang nak aku cerita kali ni ialah mengenai kepelikkan juadah
raya tahun ni kat kampung aku..Mana-mana rumah yang dikunjungi
mesti ada benda ni macam dah pakat sekampung pulak gayanya.
Rendang kegemaraan aku.

  Oleh kerana tahun ni aku tak bertugas..maka aku ambil kesempatan
ini untuk raya sepuas-puasnya..oklah berbalik pada benda yang aku
cakapkan tadi mengenai Itik..apa yang aku maksudkan ialah tahun ni
hampir seluruh rumah di kampung aku menyediakan masakan lauk
daging Itek sebagai hidangan utama tahun ni.
masak kicap hingga jilat jari.

  Ada yang buat masak rendang,kurma,panggang,kari dan masak kicap.
Patutlah sehari sebelum raya ramai diorang cari Itik ni hingga sanggup
pergi kekampung semata2 nak dapatkan daging Itek..nampak gayanya
ayam dah tak laku lagi dah tahun ni.
  Harga itik ditempat aku mencecah rm12-rm14 sekilo,mahal lagi dari
ayamlah....Tapi berbaloi jugak kerana bagi aku daging Itek ni sedap juga
aku paling suka itik masa rendang dan masak kicap sedap makan dengan
ketupat atau ratah bergitu saja.....
  Oklah setakat ni jer cerita aku mengenai masakan popular di kampung
aku raya tahun ni,macam mana kat kampung  korang pulak?..

8 ulasan:

Cikgu Ma berkata...

salam aidilfitri...saya kurang gemar itik..tapi tahun ni raaya bese2 jer...

Hanif Idrus berkata...

Spesial kampung kau yek. Bila cita tentang itik..dah lama tak mkn...huhu

duniafana berkata...

salam raya dr saya na..jom pekena kari itik

encik cool berkata...

memang tak pernah makan itik..geli kalau nak makan..hehe

yusuflaili(Goku) berkata...

salam hormat;

@#CikguMa-
dulu tak minat juga itik ni,geli tengok itik menyodok tepi longkang tapi bila dah rasa... sedapnya!

@#hanifIdrus-
ada lagi istimewa lain lagi..iaitu pertandingan Pintu gerbang malam 7likur.

@#Duniafana-
salam merdeka juga pada awak ..jom.

@#encikcool-
mula2 geli..sekarang ni penternak itik tak lepas itik sebarangan terutamanya itik daging.

etuza berkata...

asalamualaikum..done follow blog anda ya. klik http://ezawarna-warnakehidupan-etuza.blogspot.com/

PORUMAN berkata...

boleh makan itik ka bos? hehehe .. thx sbb slalu lawat blog saya.

etuza berkata...

tq follow back my site ya

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service