mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

4 Ogo 2012

Fahami jenis-jenis sakit kepala.!

           Assalamualaikum dan salam 1Blogger;
    Hallo!..semua tak terasa hari dah puasa ke15 dan dengan
cuaca yang agak panas ni sudah semestinya mengundang banyak
cabaran-cabaran yang berat.
   Salah satu cabaran yang sering mengundang bila berpuasa
ialah sakit kepala.Pasti korang semua pernah diserang penyakit
ni dan penyakit ni sebenarnya datang bila-bila masa je tak semestinya
bulan puasa........
 
   Apabila sakit kepala menyerang,mulalah ia mengganggu kegiatan
harian dan mungkin menjejaskan ibadah puasa kita.Tahukah korang,
terdapa pelbagai jenis sakit kepala dan tidak semua sakit kepala ni
sama..tapi rasa sakitnya namanya tetap sama iaitu sakit kepala..

        Berikut adalah jenis-jenis sakit kepala;
  1. Sakit kepala tegang atau tension/tegang epissodik.
      Berlaku kurang dari 15hari sebulan
     -kesakitan yg ringan ke sedarhana kepala seperti
      dicucuk-cucuk.
     -sakit pada bahagian depan,atas atau sisi kepala.
     -sakit sering muncul secara beransur-ansur dan
      sering muncul ditengah hari.
     -sakit boleh bermula 30minit atau kepada beberapa
       hari.
     Simpton-simpton yang berkaitan sakit kepala atau tegang;
     -sakit kepala sebaik saja bangun tidur
     -kesukaran untuk melelapkan mata atau
      sukar untuk tidur nyenyak.
     -keletihan kronik
     -lekas marah dan meradang
     -daya tumpuan terganggu
     -sensetif pada cahaya dan bunyi.
  2. Migrain
      Simpton-simpton sakit migrain berlaku dalam pelbagai
      gabungan dan termasuklah;
      -penglihatan yang kabur
      -loya atau muntah-muntah,perut selalu meragam
      -hilang selera makan
      -rasa hangat atau sejuk
      -pucat,letih dan demam
      -rasa sakit sederhana sehingga teruk memberi kesan
        pada keseluruhan kepala dan boleh berpindah dari
       satu bahagian ke satu bahagian kepala lain.
  3. Sakit kepala berkelompok
     -rasa sakit kepala yang kuat
     -rasa sakit disalah satu mata atau pada kawasan 
      berhampiran mata.
     -rasa sakit berakhir dalam masa yang pendek.secara
      umumnya 30-90 minit,kadang-kadang boleh berlarutan
      hingga 3jam
    -sakit ni berlaku secara tetap,waktu yang sama setiap hari
      terutamanya terbangun dari tidur malam.
  4. Sakit kepala Sinus
     -Kesakitan yang mendalam dan berterusan pada pipi,
       dahi atau batang hidung.
     -rasa sakit bertambah kuat dengan pergerakan kepala
       secara tiba-tiba.
     -selalunya berlaku dengan simpton-simpton sinus
       yang lain seperti keluarnya cecair,telinga terasa sumbat,
      demam dan muka bengkak...


   Oklah setakat ni jer perkongsian kali ni yang pasti semua penyakit
ada ubatnya dan hikmahnya tersendiri...Bye2!!....

p/s..Biar sakit kepala jangan sakitkan kepala!!!.

16 ulasan:

Nizam Ijam berkata...

perkongsian yang baik.. :)

Mia Meymi berkata...

huhu..mia slalu kena migrain..

JaNnaH berkata...

sakit keala no 1 tu jerr selalu dapat..

Bobo berkata...

jarang sakit kepala ni..salu kepala rasa berat sebab nak tidoo je..hehe

yusuflaili(Goku) berkata...

salam hormat;

@#NijamIjam-
Perkara yang baik memang patut dikongsikan atau dipanjangkan..

@#MiaMeymi-
Migrain ni selalu menyerang orang2 dibandar!!.

@#JaNnah-
ni biasanya disebabkan oleh tekanan dari semua arah.

@#Bobo-
Bagus juga kalau gitu...yang tu kira mengantuklah.

Koding berkata...

Terima kasih atas info...
Kebetulan sekarang nipon dah seminggu sakit kepala...
Tak tau apa puncanya..

amranaiman berkata...

aduh sakit kepala ku.. makanlah pil ciketeon melegakan :D hehe

syiela berkata...

kadang2 je dapaat sakit kepala ni.. itupun kalau tersangat tension

NA berkata...

Seksa kalau sakit kepala

-wina1979-

Aida Omar berkata...

selalu kena sakit kepala jenis berkelompok tu.. tak suka sakit kepala tapi apa kan daya salah diri sendiri kadang2. huhu..

Iza Teratak Usang berkata...

Assalam
Sakit kepala ada banyak jenis.
Tak cukup tidur pun boleh sakit kepala, mengadap laptop lama2 pun boleh jadi penyebabnya dan kalau ada masalah pun, boleh sakit kepala..

yusuflaili(Goku) berkata...

salam hormat;

@#koding-
mungkin ada diantara diatas penyebabnya..biasanya kalau perut kosong mudah masuk angin dan angin tu akan naik keatas kepala jadi mudahlah rasa sakit atau pening.

@#amranaiman-
atau telan jer ubat panadol!!.

@#syiela-
biasalah kalau ketension tahap melampau akhirnya sakit kepala..

@#NA-
Bagi aku sakit kepala jenis no3 paling seksa.

@#AidaOmar-
kalau dah sakit kita hanya mampu mengeluh dan makan ubat takpun bubuh minyak angin..

@#izaTeratakUsang-
Betu2 aku setuju sangat tentang ni..buat masalahpun menyebabkan kepala sakit,kerenah anak2pun sakit kepala dibuatnya...

Edy Fee berkata...

ehhe takpe...mmg cuaca skrg mcm ni.dugaan..hehe bykkan minum air ja

LydSunshine berkata...

Saya selalu sakit kepala no 3 tu. Yusuf, cursor awak dah bertukar jadi jalur gemilang. Hehehe.

yusuflaili(Goku) berkata...

salam blogger;

@#EdyFee-
Biasalahkan perut bila kosong maka angin banyak masuk...tapi jangan pulak sampai naik angin..bila bersahur atau berbuka banyak2lah minum air..

@#LydSunshine-
semangat merdeka katakan!!.

Salju Sakinah berkata...

Salam..boleh cuba solusi migrain di sini ya..
http://bit.ly/1jXkuGx
Terima kasih

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service