mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

7 Jun 2012

Anda kelihatan bodoh atau Poyo bila....

             Assalamualaikum dan salam1Blogger
      Hallo semua dan salam berjumpa lagi,kali ini aku nak tulis
atau cerita mengenai pekara yang sering  kita buat tanpa kita sedar
atau sengaja kita buat supaya orang lain tahu siapa diri kita..
Pelik tak rupa bila seseorang terlalu riak atau sombong?
 
      Sebenarnya apa yang kita buat dan kita tuturkan hanya orang lain
saja yang dapat menilaikannya bukan kita sendiri.Percaya atau tidak
kita terpaksa terima keputusannya,jangan pula kita marah atau
melenting jika keputusannya menyakitkan hati sebab itulah diri
kita sebenarnya..
Mampukah lembu gemuk tu melompat,sipenunggang atau yang
ditunggangkah Poyo???.
   
     Baiklah mari kita lihat beberapa pekara dibawah sama ada ianya
betul atau salah;

  1. Anda sebenarnya bodoh atau Poyo dimata orang lain bila....
         - Asik marahkan orang lain sedangkan kita sendiri belum tentu 
            bagus.
  2. Anda sebenarnya bodoh atau Poyo dimata orang lain bila....
         - Mengatakan andalah yang paling pandai,bijak dari staff yang
            lain.
  3. Anda sebenarnya bodoh atau Poyo dimata orang lain bila....
         - Menindas orang lain demi kepentingan diri sendiri dan
            disebabkan tindakan anda ada staff dibuang kerja...
  4. Anda sebenarnya bodoh atau Poyo dimata orang lain bila....
         - Memperkecilkan/menghina kebolehan,kerja dan idea 
           orang lain.
  5. Anda sebenarnya bodoh atau Poyo dimata orang lain bila....
         - Bila bercakap anda mengutuk,membebel,mengfitnah serta
           meniru gaya orang lain...
  6. Anda sebenarnya bodoh atau Poyo dimata orang lain bila....
         - Mengatakan disebabkan sumbangan idea atau kertas kerja
           andalah syarikat/jabatan anda maju didepan Staff2 sokongan..
  7. Anda sebenarnya bodoh atau Poyo dimata orang lain bila....
         -Anda mendakwa bahawa anda adalah lelaki kacak atau wanita
           cantik ditempat anda bekerja...
  8. Anda sebenarnya bodoh atau Poyo dimata orang lain bila....
         -Anda berbuat sesuka hati..tanpa mengambil kira pandangan,
          idea,sumbangan,komen,kebajikan dan rintihan orang lain
          /staff semasa anda berkuasa.


    Inilah lapan pekara yang sering kita lihat dimana-mana saja kita
berada mahupun ditempat kerja.Sipelakunya tak terasa pelik atau
poyo seperti apa yg orang lain lihat, jadi ...sama-samalah kita
renungkannya.
     Aku rasa setakat ni  nilah yang dapat aku kongsikan bersama
kalau  rasa nak tambah bolehlah share kat ruangan komen
..Bye2!!!!!!!!!!!.
         
           

16 ulasan:

Fathiah Hamim berkata...

kiranya ni lebih kepada tempat keje la kan.
tapi lebih kurang jugak kalo tengah study.
sebenarnya sebelum dok marah2, cuba tengok diri sindri dulu kan.

Mrs Lurve berkata...

entah kenapa sy rasa, seme kategori2 nie ada di ofis huhuhu

ctk berkata...

poyo bila bangga dengan kelebihan diri dan mengheboh2kannya..adoi...huhuhu

anitadiana berkata...

tu lah kan...poyo yg lebih...

Iza Teratak Usang berkata...

Assalam..
Aku sendiri pernah terasa poyo bila dihalang dari memakai baju mengikut tema.

Zul Fattah berkata...

insyaAllah.. setakat ni, tak ada lagi yg berkenaan dgan di atas tu..
apa2pun, muhasabah diri kita blik..
apa salahnya merendah diri dlm sesuatu perkara.. biarlah org lain yg mnilai kita..

Aida Omar berkata...

eh2 dalam office kerap berlaku benda2 nie.. kadang2 ada kawan kena pijak kaw2.. kesian jugak.. tapi tak majoriti lah.. moga aida tak la lakukannya.

Fadzmie Mohamad berkata...

Agak bernasib baik sebab semua rakan sekerja takde macam ni. Kalau ada, memang siap lah kena maki. Haha.

Koding berkata...

Semoga kita dapat memuhasabah diri sendiri sepanjang masa...

LydSunshine berkata...

Yusuf, saya rasa yang no 7 tu la yang paling poyo sekali.

encik Cool berkata...

perbaiki kelemahan..
manfaatkan kelebihan..

EmpayarUtama berkata...

Iskkk poyonya aku ^_^

yusuflaili(Goku) berkata...

salam semua;

@#FathiahHamim-
Benda ni berlaku dimana..ditempat tidur pun tak terkecuali.Betul tu'cermin diri sendiri dulu!!'.

@#MrLurve-
Ya...ditempat kerjalah benda ini selalu berlaku..

@#ctk-
Salah satu sikap yang dilaknati tuhan.

@#anitadiana-
Manusia sendiri yang memiih untuk jadi Poyo...

@#Iza-
Biasalah ada sengaja dan ada manusia tak sengaja..kita memang selalu membuat salah.

@#ZulFattah-
Segalanya bermula atau berpunca dari diri sendiri..'tepuk dada tanya selera'.

@#AidaOmar-
Kawan masa ketawa ramai tapi masa menangis...sorang2lah selalu,malah ada yang tergamak tikam belakang.

@#FadmieMuhamad-
Bagus kalau macam tu..bukan senang nak jumpa..

@#koding-
Amin...

@#LydSunshine-
Tu..lebih kepada syok sendiri atau anggkat bakul sendiri...

@#encikCool-
Betu..kita manusia sentiasa lemah jadi perbaiklah selalu setiap kelemahan semasa masih berkesempatan..

@#EmpayaUtama-
Kadang2 kita terpoyo!!!.

PeRmAtA bIrU berkata...

saya dah share post nih kat Fb.... hehehhe.. serius hati nih sakit sangt sebab sekarang sedang deal ngan manusia begini...

man berkata...

buat bodo je..hehhehe

yusuflaili(Goku) berkata...

salam hormat;

@#PeRMataBiru-
Boleh apa salahnya..memang atrikel2 diblog aku untuk perkongsian bersama..

@#man-
Boleh tahan ke!..

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service