mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

13 Apr 2012

Jalan berundur tajamkan fikiran!!.

             Assalamualaikum dan salam 1Blogger; 
    Hello semua...pelik tak bunyi tajuk ni, ada ke orang jalan berundur atau kebelakang kalau adapun mesti orang pikir kita gila!!..Korang jangan risau aktiviti ini boleh di buat dihalaman rumah
 atau dalam rumah maknanya ditempat yang tertutup.....
       
     Tapi sebenarnya untuk info korang semua, berjalan secara kebelakang atau berundur baik untuk kesihatan khususnya minda atau pemikiran (otak). Penyelidikan Radbound Universiti Nljimegen,
 Belanda menjelaskan jalan berundur dapat menajamkan fikiran seseorang. 
    Malah perbuatan melangkah kaki kebelakang juga dapat meningkatkan kemampuan manusia untuk  menghadapi serta menyelesaikan masalah dengan lebih efektif. Penyelidikan di ketuai Dr.Severine Koch itu menggunakan 38 mahasiswa tersebut sebagai responder.Sewaktu kajian dilakukan responder dikehendaki mengikuti ujian bacaan yang memerlukan mereka melakukannya sambil berjalan kedepan, kebelakang dan ketepi...
     Berdasarkan keputusan ujian tersebut didapati bahawa pergerakan kaki kebelakang mampu memicu daya kognitif yang sangat kuat. Apalah lagi tubuh dan pemikiran manusia sememangnya menjadi lebih peka dan berwaspada sewaktu jalan secara berundur..
   
     Macam mana..boleh pakai tak kajian diorang ni?..apa-apapun sama-samalah kita fikir dan selami hasil kajian pakar dengan mempraktikannhya..oklah takat ni jelah perkongsian aku ngan korang semua moga jumpa lagi...........bye2.

p/s;..aku kalau jalan berundur dirumah atau dihalaman rumah mungkin aku sanggup...
                                

12 ulasan:

LydSunshine berkata...

Pening kepala la jalan ke belakang. Takpe la kalo tak berapa berdaya kognitif pun.

mie berkata...

nak kena test jalan belakang la lps ni..
ehehehee

encik cool berkata...

cun header..hehe nk amal gak cmnie..

Santri T.P.I.N.I berkata...

boleh cuba jugak ni... jalan ke belakang.

kainBuruk berkata...

Aku nak cuba jalan kebelakang mulai dari sekarang walau dimana pun berada..

Zul Fattah berkata...

pulop? dulu masa kecik pernah jgak r jalan blakang ni.. tp skrang x dah..

yusuflaili(Goku) berkata...

Salam rakan blogger semua;

@#LdySunshine-
Tapi ianya boleh juga melegakan tekanan bila kita pejam mata sambil berjalan kebelakang..selain menangis.

@#mie-
cuba2 jangan tak cuba tapi buat dalam rumah takut masuk longkang pulak..

@#encikcool-
Cun ke!!..terimakasih..kalau aku jumpa awak nanti aku belanja KfC

@#Santri-
Aku sarankan buat ditempat yang selamat dulu..

@#KainBuruk-
jangan pulak terlebih buat..

@#zulfattah-
Sekarang nipun boleh untuk sekali sekala..

Ct R Miena berkata...

hehehehehe nk test laaa...

Ct R Miena berkata...

hehehehehe nk test laaa...

hyz berkata...

jom ramai2 jalan ke belakang...

Iza Teratak Usang berkata...

Assalam..
boleh je jalan terbalik tapi lambat sikit la nak sampai berbanding cara normal..

yusuflaili(Goku) berkata...

salam hormat semua;

@#CtMiena-
Boleh!,boleh!..jangan lama sangat kalau tak bisa boleh rasa loya..

@#hyz-
Jom!!..

@#Iza-
Walakum,..mungkin tak sampai pun,jangan jauh sangat berjalan. sikit2 lama jadi bukut.

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service