mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

5 Mac 2012

Mati bermaruah!!.

                 Assalamualaikum dan salam 1Blogger;
       Hello semua harap korang sihat dan berbahagia selalu disamping tugas-tugas hakiki..Kali ni aku nak share tentang gugurnya jaguh-jaguh litar antarabangsa..bukan gugurnya jaguh-jaguh jalanraya (rempit),Seperti yang kita ketahui baru-baru ni dimana negara kita dikejutkan dengan kemalangan maut menimpa jaguh motor GP Marco Simonceli dari Italy di litar sepang...
Mangsa pertama motoGP Ben Drinkwater 1949.
     

Marco simoncelli mangsa terkini 2011.
     
       Sebenarnya kematian mereka ni bermaruah jika dibandingkan dengan kematian mat-mat rempit di  negara kita..Untuk info korang semua sebenarnya ada 25 orang yang telah maut dalam perlumbaan MotoGp ni sepanjang sejarah bermulanya perlumbaan motoGp dunia,antaran penunggang-penumggang berbakat yang menemui ajal adalah seperti berikut;
Shoya Tomizawa
       
           1.  1949  Ben Drinkwater (GBR) GP Isle of Man
           2.  1951  Dario Ambrosini (ITA) GP Aibi
           3   1951  Gianni Leoni (ITA) Uster GP.
           4.  1951  Sanie Geminiani (ITA) Uster GP.
           5.  1953  Leslie Graham ( GBr) GP Isle of Man.
           6.  1954  Rupet Hollaus (Aut) GP Monza Practige
           7.  1957  Roberto Colombo (ITA) Gp Spa Francorchamps.
           8.  1960  Bob Brown (Aus) GP Solitude
           9.  1969  Bill Ivy (GBR) GP Sachsenring
         10.  1970  Santiago Herteno (SPA) GP Isle of Man TT.
         11.  1970  Robin Fitto (GBR) GP Nurburgring.
         12  1971  Angelo Bergemonti (ITA) GP Riccione.
         13.  1971  Gunter Bartusch (GBR) GP Sachsenring.
         14.  1973  Renzo Pasolini (ITA) GP Monza
         15.  1973  Jamo Saarinen (FIN) GP Monza
         16.  1974  Billie Nelson (GBR) GP Opatija.
         17.  1976  Otello Bushcherini (ITA) GP Mugello.
         18.  1977  Urich Graf (SUI) GP Opatija
         19.  1980  Patrick Pons (FRA) GP Silverstone.
         20.  1981  Michel Rougerie (SUI) GP Yugoslavia.
         21.  1983  Michel Frutschi (SUI) GP Le Mans.
         22.  1989  Ivan Palazzese (VEN) GP Hockenheim.
         23.  2003  Daijiro Kato (JPN) GP Suzuka
         24.  2010  Shoya Tomizawa (JPN) GP Misano.
         25.  2011  MARCO SIMONCELLI (ITA) GP SEPANG....... 
         26.  2012  Tahun ni, Siapa pula agaknya yer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
Daijiro Kato
     
      Oklah nilah nama-nama mereka yang tewas sebagai jaguh di litar lumba,walau apa-apapun mereka-mereka ni tetap dikenang dan disanjung oleh peminat-peminat GP dunia..sekurang-kurangnya mereka ni taklah mati katak.........harap jumpa lagi bye3!!!!!!!!!!!!!!!!.
     
Pekara sebergini tak dapat dielak dalam sukan MotoGP dunia.

P/S..pelumba-pelumba kita ramai yang tewas/mati katak...

18 ulasan:

PeRmAtA bIrU berkata...

assalam... hurm... betul tu... tapi bahaya lah juga perlawanan litar nih... sekurangnya mereka berlanggar dengan motor juga... tapi mat rempit tu sia2 jer... dah komfem atas jln raya ada trelar lori n sebagainya... nyawa diorng melayang ok lagi..kadang2 insan tak bersalah pon terkena tempiasnya... hurm... itulah matinya mat rempit sia2...

M@W@R Q@SeH berkata...

ngeri jugak kan...semangat diorang yg perlu kita contohi...wlu tahu byk bahayanya tapi demi minat mereka tempuh semuanya...

abghani berkata...

matinya tk dapek masuk syurga.hehehe

LydSunshine berkata...

Matinya bukan saja bermaruah, tapi mati dengan bergaya. Heheh. Ramai jugak ek yg mati.

Eh, awk ni, tak baik tau mintak tahun ni ada pelumba lain lagi yg mati. Hehhe. Peace..

c'axoera ヅ berkata...

but it worth! mati dengan benda yang dorang minat :)

Aida Omar berkata...

ramai jugak eh terkorban.. tapi mati dengan benda yang mereka suka.. tak sia2 la.. boleh jadi hero :)

Cikgu Ma berkata...

harap mati bukan kemalangan..tak nak family rasa ngeri....moga mati dalam iman...

Ummi_R❀salici❀us berkata...

salam...

ooo rupanya dah ramai jgk yg terkorban.. tapi ni baru sikit + ada sistem kawalan keselamatan kalau nak banding dengan kemalangan maut kat lebuhraya mmg tak terkira...
n at least diorang mati meninggalkan nama...kan...

Iza Teratak Usang berkata...

Assalam..
Kesimpulannya....dah ajal mereka sampai, maka kemalangan itu hanyalah penyebab...

Faidhatul Arfah berkata...

follow u hee :)

Ungu Violet berkata...

bahaya kan sukan permotoran nih..tapi semangat juang dorang mmg tinggi...:)

Koding berkata...

Sukan permotoran menjanjikan ganjaran yg lumayan..

Jemput singgah ke blog Koding...

yusuflaili(Goku) berkata...

salam blogger dihormati;

@#PermataBiru-
Paling sandis bila mat rempit mati digilis lori taik..

@#Mawarqaseh-
sanggup tempuh mati demi ganjaran dan nama..

@#abghani-
yake?..

@#lydsunshine-
Mati kembang hidung..manalah tahu mungkin ada dan tak mustahil berlaku.

@#c'axoera-
mati dalam senyuman...

@#AidaOmar-
Mati yang diredhai sendiri...

@#CikguMa-
Sama2lah kita mintak yang terbaik...

@#Ummi-
Ramai..walau cammana sekalipun kawalan keselamatan kemalangan tetap akan berlaku juga...

@#Iza-
Betu3!!.

@#FaidhatulArfah-
Makseh!!..aku akan jejak awak.

@#UnguViolet-
Nilah antara sukan berisiko tinggi dan ramai yg mati tak kurang pulak yg cedera.

@#Koding-
Ya,...lumayan2 sebab tu diorang sanggup mati atas litar...

ILA HonEyBuNNy berkata...

ramai juga y meninggal...

takoot pulak tgk..walaupn mati bermaruah...hehehe

EmpayarUtama berkata...

Dah ajal tak boleh nak elak...

yusuflaili(Goku) berkata...

salam;

@#ILA-
bagi kita memang takut..tapi bagi diorang merupakan satu cabaran.

@#EmpayaUtama-
Tapi diorang ni sengaja mencari maut..

ctk berkata...

atleast dorg dpt membanggakan negara :)

Muhammad Khalish Mohd Saiful berkata...

Ntah pape!mati x msuk syurga?tahu mane?kalau orang islam yang mati dekat litar,mesti masuk syurga.dah rezaki dia di situ.bodoh mencari maut ape?kalau ko berak,mati.kire cari maut jfa ke?

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service