mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

19 Mac 2012

6 panduan bakal suami/isteri muda!!.

                    Assalamualaikum dan salam1Blogger;
        Hello semua, macam mana lepas cuti sekolah ni seronok tak?..sudah semestinya mengikut perancangan. Oklah kali ni aku nak share tentang kawen muda (awal) pulak dengan korang semua, tak kiralah lelaki atau perempuan semuanya boleh share sekali...
       Ketika ini rata-rata pasangan melangsungkan perkahwinan pada usia 20-an. Selalunya bila usia mencecah 25 atau 26 tahun selepas tamat pengajian atau sudah memiliki kerjaya yang Cuti sekolah baru-baru ini tadi anak buah akupun melangsungkan perkahwinan umur dia pun dalam lingkungan 20-an.
Hiasan 
       
      Ramai juga ibubapa dan masyarakat membantah dan meminta mereka supaya berfikir seribu kali sebelum bernikah, malah ada diantara mereka di katakan "sudah gatal sangat".Persoalannya disini tak bolehkah berkahwin pada usia muda jika keinginan dan persediaannya sudah mencukupi?, perlukah menunggu tiga atau lima tahun lagi?.
      Sebenarnya setiap indivitu yang berkemampuan cukup syarat walaupun masih muda juga boleh menggalas
tanggungjawab sebagai suami/isteri, bagi pasangan mudah yang mengalami situasi ini dan berhasrat untuk
mendirikan rumahtangga ikutilah beberapa tip mengenai perkahwinan di usia muda yang boleh anda jadikan panduan;
pekara ini bukan main-main
     
     1.  Berupaya Galas Tanggungjawab
          -bagi lelaki perlu tahu bezakan yang penting
            atau yang remeh.utamakan keluaga dari yang
            lain, bergitu juga dengan wanita pastikan makan
            minum keluaga terjaga..
     2.  Periksa Status Kewangan
          -berdasarkan kajian,pasangan yang ingin
            berkahwin perlu memiliki sekurang-kurangnya
            tiga bulan simpanan wang perbelanjaan harian.
          -pastikan simpanan dan kewangan mantap/stabil
     3.  Matang Membuat Sebarang Keputusan
          -ini perlu ada dalam setiap pasangan muda
           jangan ambil mudah.Perkahwinan bukan pekara
           main-main,tak kira suami atau isteri mesti ada
           sikap kepimpinan..
     4.  Dapatkan Restu Orang Tua.
          -kata orang restu orang tua berkat,jadi mintaklah
           restu dia orang jangan pulak kita memandai-mandai
           walaupun gaji kita besar pangkat besar tak semestinya
           semua pekara kita pandai...
     5.  Sentiasa Bertolak Ansur (kunci kebahagian)
          -tak kiralah suami/isteri mesti tolak ansur dalam hal
            bersama,jangan pulak ikut sedap sendiri atau syok
            sendiri ingatlah kita hidup berkongsi..
     6.  Sentiasa Berfikiran Positif Pada Pasangan.
          -amalkan sikap sentiasa berprasangka baik selalu
            cemburu biarlah bertempat atau berpada-pada 
            jangan berlebihan...
indahnya dunia
         
       Bagaimana boleh pakai tak tip ni...kira bolehlah kan.alah benda baik memang patut dikongsikan bersama,tapi kalau korang rasa ada benda yang nak tambah boleh silakan. Oklah setakat ni jelah buat masa ni jumpa lagi dilain entri............bye2!!!.

P/S: Betulkah perkahwinan itu indah,bercinta itu merana  dan air mata??.

14 ulasan:

LydSunshine berkata...

Perkahwinan itu indah. Bercinta itu juga indah jika bercinta selepas kawen.

PeRmAtA bIrU berkata...

hurm... sekarang memang ramai dah kawan2 yg berkahwin... :)

Iza Teratak Usang berkata...

Assalam..
Elok la pasangan muda kawin cepat2 agar tak berlaku maksiat atau lahir anak tak sah taraf..
Yang penting, lengkapkan tips yang diberi di atas, InsyaAllah..

Aida Omar berkata...

zaman sekarang dah jadi kebiasaan pulak kawen awal nie.. umur 20 dah kawen.. boleh pakai sangat tips nie.. moga mereka yang kawen awal dapat menjaga rumahtangga mereka hingga ke akhir hayat :)

yusuflaili(Goku) berkata...

salam semua;

@#LydSunshine-
Betul ke perkahwinan dan bercinta indah2 belaka....

@#PemataBiru-
awak pulak bila lagi??..

@#Iza-
Itulah semolek-moleknya jika dah berkenan dan berkemampuan dari segala segi..

@#AidaOmar-
Macam orang zaman dulu2..umur baru 15 tahun dah dipinang,kalau gadis berusia 20an dulu dianggap sudah tua..

Arra Ahmad berkata...

sy kawin umur 19.hihi

Koding berkata...

Semoga ianya dijadikan panduan berguna kpd semua pasangan suami isteri...

Mrs Lurve berkata...

cinta itu indah, jika masih letakkan cinta kpd Allah yg utama, perkahwinan jua suatu yg indah, jika bersama mencari kebahagiaan menuju redha Allah..

abghani berkata...

cukup syarat...kawen

Ungu Violet berkata...

kalau dah mampu dan jika sudah ditakdirkan bertemu jodoh awal...kahwin laa..:)

Mohammed Faizal berkata...

elok sangat kawin awall nak elak daripada berzina...
ibubapa pun satu jangan la tak bagi anak tu kawin, terseksa jiwa dan raga

Bobo berkata...

kalau dulu org tak kesah kawin muda..tp skrg ni dunia dah lain, byk faktor yg menjadi halangan, sebab tu ibu bapa tak yakin anak kawin muda.. sudah tentu tips yg diberikan diatas boleh diguna pakai :)

yusuflaili(Goku) berkata...

Hormat blogger semua;

@#Arra-
Umur yang sesuai sangat..hihi.

@#MrsLurve-
cinta kerana Allah pasti bahagia dan sampai ke akhir hayat..

@#abghani-
Betul..kalau dah cukup dan mampu tunggu apa lagi..

@#UnguViolet-
betu3.

@#Mohammed-
Yalah..restu jelah supaya tak berlaku pekara yang tak diingini berlaku.

@#Bobo-
Terima kasih banyak2..

ctk berkata...

kalu semua da tu ckup, elok kawen, nti melepas plak :)

lgpon, ngan mslh zina yg ada skrg, mgkin disebabkan ibu bapa yg xbg anak kawen awal, sbb tu dorg buat blkg2..huhuhu :)

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service