mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

25 Nov 2011

Yang tak boleh dibuat semasa berada di Negara Arab!!!.

                  Assalamualaikum dan salam 1Blogger;
seronok main pasir sambil bonceng unta.
        Sesuai dengan musim cuti-cuti ni, mungkin korang ada merancang untuk melancong ke luar negara jadi aku ambil kesempatan ni nak kongsi tips semasa berada di negara luar khasnya negara orang Arab, tips ni mengenai pekara-pekara yg tak boleh korang lakukan bila berada disana kalau korang lakukan jugak maknanya korang kena denda atau dipenjarakan.
Bangunan Burj cantik.
  
         Biasalah lain padang lain belalang, lain lubuk lain pulak ikannya. Bergitulah undang-undang di negara Arab seperti (Emiriad Arab bersatu)Dubai, Dhabi, Sharjah, Ras al kaimah, Fujairah, Aj-man dan Umm al Quwin.Jika korang berada di tempat diatas awasi tingkah laku utk menghindari ditangkap,bawah ni disenaraikan pekara-pekara yg tidak sepatutnya korang lakukan;
  1. Menyumpah
     - Diangap jenayah dan korang didenda atau dihukum.
  2. Tunjuk jari tengah
     - walau marah sekalipun anda jgn tunjuk isyarat tangan ni hukumannya denda.
  3. Bercium di khalayak ramai
     - tak dpt diterima perlakuan ni di Arab hukumannya didenda atau penjara.
  4. beri cek kosong(bangkrap)
     - kesalahan besar kalau tak bayar bil di Arab hukumnya denda/penjara.
  5. berpakaian tidak sopan
     - kecuali dikolam renang,hukumannya denda/penjara
  6. berbicara dengan wanita(wanita Arab)
     - merenung dgn tajam dan berbicara dgn wanita arab boleh memalukan wanita arab
       dan menjadi satu kesalahan hukumannya denda.
  7. mengambil gambar sesuka hati.
     - Snap pic tanpa kebenaran pun dianggap jenayah hukuman denda.
  8. Makan semasa bulan Ramadhan.
     - tak kira islam atau bukan tetap bersalah hukumannya denda.
  9. Seks bebas/mabuk
     - Kesalahan yg paling besar di Arab lebih2 lagi yg belum kawin hukuman berat
10. Mencuri
     - dimana2pun mencuri ni satu kesalahan jenayah cuma di Arab hukumannya potong tangan.


        Bergitulah antara pekara-pekara yg jangan anda lakukan bila berada di negara Arab..mungkin sebab tulah kadar jenayah di negara arab ni jauh lebih rendah dari negara2 lain seperti Malaysia. Dikawasan Dubai ada satu tempat memunggah barang2 bernilai ditinggalkan tanpa penjaga  semantara menunggu dihantar ke negara lain, kalau di Malaysia sudah tentu barang2 bernilai tu sudah lesap..
Burj Al-Arab
       
        Bagaimanapun,di negara yg tegas undang-undang ni pelancung pula perlu berhati-hati bimbang kebiasaan di negara sendiri akan membawa padah kerana dianggap satu kesalahan di negara yg kita lawati. Jadi sebelum ke nagara Arab,pastikan korang tahu dulu serba serdikit tentang undang-undang dan latarbelakang negara tersebut.
Palm island
    
        Oklah.. jumpa lagi dilain entri.tips ni aku kupas di Utusan Sarawak yg aku baca pagi tadi dan aku yakin akhbar ni tiada di semananjung maka aku kongsikan pada korang...bye3!!!!.

15 ulasan:

ArulchelseA berkata...

no 6 tu yg cuak tu..aku ni dah la peramah..kih kih kih.. buat2 sombong je la kalau g sana..kih kih kih

LydSunshine berkata...

Susah la saya nak amik gmbr nnt. Bila awk pegi sana yusuf? Mahal tak kosnya?

Arra Ahmad berkata...

sy plak jenis suka snap gambar sesuka hati..adus..payah ni..hehe

Ungu Violet berkata...

erkk takleh snap gambar?

tak bez la gi melancong camnih...huhu

CikGu Ma berkata...

ini mungkin permulaan perlaksanaan hukum hudud

encik Cool berkata...

nampak cm menganiaya jea tapi ada hikmat disebaliknya..

Nizam Ijam berkata...

ooo.. baru la aku tahu..hu2

EmpayarUtama berkata...

Alamak alamak harap lepas ni x de orang buat entri "Yang Tak Boleh Dibuat Semasa Berada Di Negara Malaysia"

reza al-razi berkata...

Undang2 utk kesejahteraan brsama.. Undang2 yg ikut Islam tu ok la.. Tpi bab ambik gmbar tu mcm x best je undang2 dia.. maybe diorg ade reason yg trsendiri..

ILA HonEyBuNNy berkata...

ahhh.membe pernah cerita..

orang arab cukup marah kalau nak bergmbr or amik gambar diorg..ehehhe

iza berkata...

Assalam..
Kalau aku ke sana, mesti awal2 lagi dah kena denda sebab ambil gambar suka2 hati..

PeRmAtA bIrU berkata...

betul tu.. kemana kita singgah, ikutlah adat tuan punya tempat.. hurm..thanks kongsi maklumat yer..:)

yusuflaili(Goku) berkata...

Salam blogger;

@#ArulchelseA-
buat2 sombong jelah bila berada disana...

@#LydSunshine-
Belum lagi..aku terbaca tips ni kat akhbar utusan sarawak..

@#ArraAhmad-
Tangkap gambar boleh tapi kena minta kebenaran dulu..

@#UnguViolet-
Negara Arab katakan banyak benda yg tak boleh dibuat tanpa kebenaran..

@#CikguMa-
Sebenarnya kebanyakan tempat disana telah lama melaksanakan hukum Hudud..

@#encikCool-
bergitulah undang2 dan hukum2 hudud disana..

@#NizamIjam-
aku terbaca juga tips ni dlm akhbar selema ini akupun tak tahu..

@#EmpayaUtama-
Tak banyak benda yg tak boleh dibuat kat negara kita ni..

@#reza-
Hukum hudud sebenarnya ni..tang nak snap pic mintak izinlah dulu dgn tuan punya tempat..

@#ILAhHonEyBuNNY-
Betul tu..marah sesangat diorang bila gambar diorang di ambil tanpa persetujuaan.

@#iza-
ya ke..baik tak usah snap apa2.

@#PermataBiru-
Ikut adat resam...

P/S..sebenarnya ambil gambar tempat2 menarik seperti pemandangan boleh disana cuma pic manusia dan tempat persendirian je kena mintak kebenaran dulu......

Pink Diary berkata...

like sgt entri ni. betul,,,, penah kene marah sbb amek gambor dlm shopping mall

Run Away berkata...

oh....penah dgr juga..owg kata susah nak bergambar disana...;d

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service