mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

30 Nov 2011

Tips..Hilangkan bau peti sejuk!!.

                  Assalamualaikum dan salam 1Blogger;
          Lagi pasal tips mengetip entahlah akhir-akhir ni aku suka sangat kongsi petua-petua di rumah atau di dapur. Apa-apa pun alasannya aku rasa puas dan gembira berbuat demikian..
          Kali ni aku nak bagi tahu ngan korang satu cara nak hilangkan bau busuk peti sejuk kat rumah korang,biasalah macam-macam benda korang sumbat dalam tu,
google copy
                                            
          Peti sejuk atau icebox tak kiralah besar, kecik, tinggi, rendah dan apa-apa saja jenamanya ianya tetap dipanggil peti sejuk ya tak?...dan sememangnya mudah berbau, terutamanya jika lepas korang simpan barangan yg kuat baunya seperti tempoyak, budu dan macam-macam lagi.....
google copy

           sehingga bila korang bukak ja peti sejuk tu baunya terus merebak ke seluruh ruang rumah, sungguh tidak menyenangkan lebih memalukan bila ada tetamu datang ke rumah korang...
google copy
              
         Pertuanya, korang ambil sedikit Baking soda cairkan sedikit dengan air..cucilah dlm peti sejuk dengan cecair baking soda tadi seperti sabunlah...gerenti hilang bau punya, selain itu korang boleh masukan sedikit cecair baking soda tu dlm bekas dan tinggalkan di dlm peti sejuk untuk menyerap bau kurang enak tu.... 
google copy
     
         Baiklah, bagi yg dah ada cara tersendiri anggaplah tips ni sebagai tambahan dan bagi yg belum tahu selamat mencuba moga berkesan dan salam maal hijrah jumpa lagi.....bye3!!!!..


P/S...sebenarnya banyak cara nak hilang bau peti sejuk ni seperti guna esen vanila,letak nenas dan ketulan arang tapi bagi aku Baking soda paling berkesan...
          

17 ulasan:

Ungu Violet berkata...

salam
ada baking soda kat umah...leh try la pasnih..tq

CikGu Ma berkata...

letak arang boleh jugak...

LydSunshine berkata...

Baking soda kena cuci peti. Nak cuci kena kosongkan peti. Tu yng malas tu. Opps... kantoi kang saya ni pemalas. Tapi letak arang pun elok. Arang adalah ejen utk nyah toksin. Sama macam cuka kayu yang terhasil daripada proses pembuatan arang tu. So, fungsi dia pun lebih kurang sama la, boleh nyah bau.

PeRmAtA bIrU berkata...

saya selalu guna roti potong jer.. amik sekeping letak dalam peti sejuk.. nanti roti tu akan serap rasa busuk tu semua... buh daun pandan wangi sikit... hehheheh.. tips nih pon perlu dicuba nih.. huhuhu..thanks for the sharing..:)

CintaZulaikha berkata...

bagus kut cara nih.nak try nih

anitadiana berkata...

kak ita biasa letak daun pandan aje..wangi dan semulajadi..ne peti ais dah bau durian ne...

hyz berkata...

boleh terai ni... kebetulan ada baking soda...

abghani berkata...

yg pasti peti sejuk kena cuci selalu

yusuflaili(Goku) berkata...

Salam semua reader;

@#UnguViolet-
Boleh2..kalau tak berkesan guna pulak cara2 yg disyorkan oleh rakan2 kat komen diorang ni..

@#CikguMa-
Ada yg kata ok juga tapi aku belum cuba...

@#LydSunShine-
Kalau dah peti sejuk kotor sangat terpaksalah cuci jugak dan aku syorkan sental dgn Baking soda...

@#PeRmAtAbirU-
Roti potong?..ada lagi cara ni baguslah sebagai ilmu tambahan..

@#Cintazulaikha-
Boleh cuba dijamin berkesan tapi kena rajin cuci iceboxlah dulu..

@#anitadiana-
Pandan wangi ok gak..tapi kalau dah bau busuk sangat kena cucilah jawabnya lebih2 lagi bau durian..

@#hyz-
Try2 jgn tak cuba...

@#abghani-
Betul tu..

Selendang Merah berkata...

nice tip2...leh try nie..

ILA HonEyBuNNy berkata...

okeh...

kalau ada ka bau2 nak cuba tips neh...;-)

محمد رازيق berkata...

tips menarik ni.. boleh try sat lg.. letak ambi pure ok x?? hehe

EmpayarUtama berkata...

peti sejuk tak bau, sebab dah rosak

Run Away berkata...

oh.....kena cuba ni..selalu nyer letak arang jew...;d

Tanpa Nama berkata...

Peti berulat sbb tertutup suiznya.. Nk bt mcm mna ek?

Tanpa Nama berkata...

Jika ltk soda tu, buka x suiz peti? Stlh dbersihkn?

Tanpa Nama berkata...

Peti berulat sbb lupa buka suiz peti.. Mta pndpt nk cuci n hilang bau gane?

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service