mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

23 Nov 2011

Tip,.petua di dapur kita!!.

                     Assalamualaikum dan salam 1Blogger;
           Kali ni utk ringankan otak ari rabu ni,aku syer satu tip ngan korang semua tak kira laki ke perempuan.pertua yg nak aku kongsikan ni senang je tak payah keluar modal duit pun cuma sedikit usaha tu je.
Blender atau pengisar
    
                   Bagaimana nak bersihkan pengisar?..ni dia soalanya dan masalahnya,setiap kali mengunakan pengisar, pasti surirumah atau korang akn perasan bau bahan kisaran akn melekat pada pengisar walaupun sudah disabun disental berkali2 tapi masih bau jugak..Ahaaaa,bagaimana nak mengatasi masalah ni?.
ada juga guna limau purut agaknya..
      
          Selepas mengisar bawang/cili atau apa-apa saja yg telah dikisar,ambil sedikit hampas kelapa(parut) masukan dlm kisar tambah sedikit air kemudian kisarlah...senang je boleh dicuba tak rugipun!!.Lepas tu korang akan dapati bukan bau ja yang hilang malah kotoran lain yg melekat pada bahagian dinding pengisar juga hilang...
          Percaya ke tak percaya korang cubalah dulu ya...ini pertua nenek kebayan US..tapi kalau korang ada petua lain boleh kongsi bersama ya..baiklah jumpa lagi.......bye!!!!.

15 ulasan:

acheeqa farhana berkata...

mula2 nak percaya..tapi bile awk ckp petua ni dtg dr nenek kebayan US, trus gundah gulana..hahaha :p

abghani berkata...

skrg nie hampas kelapa dh tak der sebab semua org dh guna santan dh siap perah

Ungu Violet berkata...

guna santan lam kotak jer...camner? huhu

LydSunshine berkata...

Tu la pasal. Hampas kelapa pun dah tak kenal dah sekrang. Kalo guna santan kotak, atau pun yg tak pakai santan kotak, beli santan siap dari kedai. Blend air sabun pun bleh bersihi kot. CUma takleh letak penuh2. Nnt melimpah plak buih sabun, jadi mcm cite katun.

Razifredz berkata...

santan oh santan

yusuflaili(Goku) berkata...

salam;

@#acheeqa-
jgnlah gundah gulana..mesti cuba punya baru tahu...

@#abghani-
tak ada?..takkan semua pakai santan kotak kot..ada juga kueh masih guna hampas kelapa contohnya kueh berangin.

@#Unguviolet-
tak boleh..mesti hampas kelapa jugak.!!.

@#LydSunshine-
maknanya guna air omolah..cuci mcm biasa.

@#Razif-
kerana santan pulut binasa..santan oh santan.

anitadiana berkata...

kak ita kekadang aje guna..betul tu..bersih...

CikGu Ma berkata...

hari tu blend lada hitam..sekali bercalar, kelabu terus blender tu...memang tak dapat di jernihkan kembali..blender baru plak tu..

WW# mampukah kita balas???

ILA HonEyBuNNy berkata...

terima kasih petua neh....

;-)

Arra Ahmad berkata...

memang susah nak dptkan hampas kelapa tu sekarang..
mak sy blend daun pandan.:)
tak pun air garam..
menjadi je..hehe

Nizam Ijam berkata...

hahhaa... bahaya2...

encik Cool berkata...

masterchef x dea petua cmnie..

yusuflaili(Goku) berkata...

salam reader;

@#anitadiana-
pertualah org dulu..diorang dah cuba benda ni..

@#CikGuMa-
pulak!!..yg calar-balar tu tak tahu pulak belum jumpa petuanya lagi..

@#ILaHoney-
sama2..sekadar berkongsi je..

@#ArraAhmad-
Sebenarnya banyak petua kita org melayu ni..cuma jarang nak kongsi dgn umum...

@#NijamIjam-
bahaya ke Ijam..tak adalah.!!..

@#encikCool-
Sbb masterChef tak mahu kongsi petua,...kalau boleh dia nak jual tip/petua di dapur ni..bisalah Chef ni dia mahu duit dan nama.

Run Away berkata...

wah...memang susah nak hilang kan bahagian bawah sekali kan...bagus petua ni...;d

yusuflaili(Goku) berkata...

salam;

@#RunAway-
Harap awak cuba dulu ya!!!.

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service