mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

1 Nov 2011

Hidu/hisap Gam.!!!.

                  Assalamualaikum,selamat sejahtera,
           Hidu gam...ahaaaa,.. nilah tajuk entri terbaru aku untuk kali ni,pernah dengar/lihat tak? kenapa hidu gam? bagai mana hidu gam? gam yang macam mana dihidu? Wangi sangat atau sedap ke?.Sebenarnya tabiat hidu gam ni lama dah berlaku dikalangan remaja/belia di tempat aku khasnya Sarawak.
Salah satu gam yang digilai sekarang.
         Masa aku masih bersekolah menengah dulu 80an, kegiatan ni dah wujud tapi tak tahu bila sebenarnya kegiatan ni bermula mungkin awal 70an,tiada rekod tangkapan dari pihak polis masa tu.Hidu gam ni kesannya sama dengan ketagih dadah malah menurut kajian pakar kesan gam ini 100% merosakkan otak kalau tak mati boleh jadi gila lebih teruk dari dadah biasa.
Cecair gam simpan dlm bekas plastik lepas tu sedut.

Tak best sedut seorang bawa awek layan  sekali

          kegiatan ni susah dibendung, kerana kesalahan salah guna gam ni tiada dalam undang2 negara kita,nak diharamkan penjualan gam ni susah pulak kerana banyak pihak mengunakan gam jenis ni untuk beberapa tujuan penting sama juga dengan isu asid sekarang ni.
Budak sekolah rendahpun isap gam juga sekarang.
         Yang menyedihkan kita gejala hidu gam ni berleluasa di kampung-kampung tak ketinggalan kampung aku,mungkin faktor mudah di dapati disamping harganya murah maka remaja memilih gam. Gam yang aku maksudkan bukannya gam kertas, gam besi atau kayu tapi gam getah,biasanya digunakan untuk tampal tayar dan gam kasut,biasanya dijual dlm tin kecil,gelen dan dalam tong dram pun ada.
Nilah salah satu contoh kegunaan sebenar gam
          Oklah...mungkin korang faham/tahu gam yang macam mana yg aku maksudkan,gam ni banyak dijual dipasaran mudah dibeli.macam mana tempat korang ada tak yang hidu gam? jumpa lagi...bye!!!!!. 


P/S...Kenapalah diorang tak hidu minyak wangi ke,isap madu lebah,ice-cream atau lolipop ke ada juga faedahnya...!!.

21 ulasan:

Ungu Violet berkata...

hadoii dorang nih...xsayang diri sendiri ke?...huhu

sbb tu nk pilih kawan tuh kene pilih betul2...byk sgt pengaruh buruk skang nih...huhu

LydSunshine berkata...

Hidu minyak wangi mana bleh lalok. Tapi kesian lah dgn bangsa kita. Saya rasa org cina tak pernah dgr plak derang ni ketagih hidu gam kan?

Zul Fattah berkata...

betul tu abg.. kat kg saya ada la jugak budak2 yg hisap gam ni.. sampai jadi gile.. skrang duk di tanjung rambutan...
tinggal yg cikai2 je ..

Admin berkata...

hebatnyeeee...
mesti pukul x sakit diorang nih...

ILA HonEyBuNNy berkata...

mmg diorang xdk faedah la....

pastu jadi ketagih kan....rosak2 remaja skrg...

hyz berkata...

tak paham ngn budak yang hidu gam ni... dulu ada gak member2 hidu gam ni... tapi x campur la..

Lea Isnawi berkata...

drpd hidu gam
baik cium baby

mgeh3

iza berkata...

Assalam..
tak pernah jumpa pula orang hidu gam kat sini (Perak), minum arak ada la...India..

yusuflaili berkata...

Salam blogger semua;

@#UnguViolet-
diaorang sangat2 menyusahkan..

@#LydSunshine-
mana ada bangsa lain..anak melayulah cina tak buat kerja bodoh ni..

@#ZulFattah-
Budak kampung hanya mampu beli ni je..dadah ni susah nak masuk kampung..ketagih gam ni tiada rawatan kompom mati punya.

@#Admin-
terajangpun diorang tak kesah.tak ada rasa apa2pun.dunggu,bebal.

@#ILaHonEyBunny-
Memang dah abis dah bebudak sekarang kampung ngan bandar sama je masalah sosialnya..

@#hyz-
tak tahulah apa nak jadi sekarang..ingatkan kes gam ni dah lenyap rupanya makin berkembang..

@#Leaisnawi-
Betul..tu,banyak benda lain yang baik dihidu atau diisap...

Operasi Hitam berkata...

dah diberi akal pun masih x boleh nk brfikir dgn waras.. apa nk jadi..

Run Away berkata...

ketagihan ni kalau mula hidu...sy suka hidu sabun serbuk...best bau dia...;d

Santri T.P.I.N.I berkata...

setiap bau gam yg dihidu akan merosakkan saraf otak...sebab tu otak jadi blur lepas hisap benda ni...

NasZ berkata...

ini memmang dah lama berlaku. saya pernah tengok sendiri remaja yang tengah high lepas hidu gam.. memang dasat. macam dadah jadinya gam tu.

danish berkata...

sedih melihat ramai yang terlibat adalah dari bangsa sendiri

umie berkata...

mun di kampung kmk minum n pil yang byk..kmk pernah g spaoh n kmk pernah kerja di kem PLKN tp memang benar...biak PLKN dolok rami juak dari spaoh n memang cdak madah cnun nang rami hisap gam..

salam kenalan...

yusuflaili berkata...

Salam blogger semua;

@#iza-
Baguslah..tempat awak tak ada, sbb kaki gam ni menyusahkan sbb polis tak leh buat apa janji diorang tak buat hal je.

@#OperasiHitam-
Tulah tak fikir dulu budak2 ni..rasa ingin mencuba sesuatu terlampau tinggi..sekali kena dah takleh fikir lagi dah..

@#RunAway-
Hidu sabun tak bahaya sangat kira oklah..bawak tidurpun tak apa.

@#santri-
Dalam cecair gam ada sejenis bahan kimia (rujuk pada google)yg bahaya.campurannya 88%.

@#NasZ-
Bahaya dari dadah,penaggihnya takleh rawat kat pusat serenti,kalau dah tahap teruk tunggu mati je...

@#danish-
ya..memang benar sedangkan bangsa lain ketawa berdekah.!!

@#Umie-
nang jak..kinik tu dadah,pil dah masuk disituk dah,baruk2 tu tadik banyak belia dispaoh ditanggkap isap dadah..masuk paper utusan sarawak.

abghani berkata...

ibubapa kena pantau anak anak

Zik berkata...

pening bau gam nih... kalau dah hidu.... sampai ke otak... bahaya!!!

Tanpa Nama berkata...

Do you want to get lot more targeted free visitors from search engines for your website almost effortlessly? Well, with more exposure around the web it's possible. But most website owners are yet not aware of how to get the popularity that multiplies itself within days. As many webmasters say, this backlink and traffic service can bring potentially thousands of visitors to almost any website. So just visit http://xrumerservice.org to get started. :)

Tanpa Nama berkata...

how's life ? yotokuu.blogspot.com owner discovered your blog via yahoo but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have found website which offer to dramatically increase traffic to your website http://xrumerservice.org they claim they managed to get close to 1000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my blog. Hope this helps :) They offer best backlinks service Take care. Jason

Tanpa Nama berkata...

Assalammualikum... Saya setuju dengan pendapat kammu semua...
Tapi kita mesti ingat mereka niy semua ada masalah tersendiri.masalah apa tak. Tahu lah tapi mereka niy sudah hilang pertimbangan so kita2 niy jangan lah pandai ckp buruk sahaja . Tolong lah pikir cara mengatasi masalh bangsa kita kalau saya kan bangsa. Bukan mcm niy kak and abg .... Nanti kene ka adk beradik and anak sendiri hah?. So sama2 kita cari penyelesain nya. Agar perkara mcm niy dapat dihapuskan dan terus hilang dalam masyarakat kita

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service