mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

6 Okt 2011

Dipaksa atau terpaksa.!!!!

           Assalamualaikum dan selamat sejahtera;
      Kepada reader dan followers semua harap korang semua sihat disamping menjalankan tugas hakiki. Untuk Atrikel yg ke63 ni aku nak cerita pasal kehidupan kita pulak. Percaya tak korang semua kalau aku katakan bahawa dlm hidup ni sebenarnya kita dipaksa atau terpaksa?..mungkin korang semua berfikir sejenak sebelum sebelum menjawap kan!! atau ada yang tak faham apa yg aku maksudkan.
Kita hantar anak kita ke sekolah kalau tak......
       Sebenarnya walau apa saja yang kita lakukan di dunia ni untuk hidup bukannya atas kerelaan hati kita 100%, yang jelas disini kita dituntut atau diarah sebagai contoh;
                    kenapa kita mesti bekerja siang dan malam?
                    Kenapa mesti minum dan makan?
                    kenapa kita mesti tidur?
      Sudah tentunya korang boleh jawab soalan diatas dengan megahnya..dengan melakukan aktiviti2 diatas tidakkah kita terasa bahawa kita sebenarnya dipaksa atau terpaksa melakukan semuanya itu?,aku nak bagi contoh lagi.,kalau kita tak bekerja sudah tentu kita tak ada duit,kalau dah tak berduit mcm mana nak makan/pakai jawapannya kompom kita mati kebulur..nampak tak disini kita dipaksa / terpaksa?
Kita terpaksa melakukan apa saja kerja kalau tak......
      Banyak lagi pekara yang berlaku dan yang kita lakukan didunia ni sebenarnya bukan datang dari kemahuan kita sendiri, semuanya atas arahan atau kita terpaksa/dipaksa melakukanya demi untuk sebuah kehidupan,yang jelasnya disini kalau kita tak melakukannya sudah pasti kita akan mendapat kesusahan dan sengsara.
Kita terpaksa merdeka kalau tak.........
       Bagaimana pandangan korang semua adakah anda rasa terpaksa / dipaksa dlm menjalankan tugas anda untuk hidup,untuk keluaga,diri sendiri,kerjaya,negara dan agama???...Oklah..setakat nijelah cerita aku untuk perkongsian bersama,kalau ada yg tersilap,tersalah bahasa harap maaf yer...bye3!!!


P/S...apa2pun enrti ni hanya pandangan aku sorang jer,sekadar utk renungan dan perkongsian tiada apa2 niat disebaliknya.

12 ulasan:

LydSunshine berkata...

Kalau saya, saya lebih suka guna perkataan 'diwajibkan' dan 'kewajiban'. Itu semua pun adalah sbg keperluan harian demi memenuhi tujuan kita dijadikan oleh Allah untuk hidup di muka bumi ni. Apa tujuan kita dijadikan Allah? Surah Az-Dzariyat, ayat 56 : "Dan tidak kujadikan jin dan MANUSIA melainkan supaya mereka menyembahku". So, itu la tujuan hidup kita. Yang lain-lain kita buat tu hanya sbg membantu tujuan hidup je.

▪littleimie▪ berkata...

oopss bila baca entry ni baru terfikir.. betul juga,mungkin ada situasinya yg seolah terpaksa,tapi sebab kewajiban jadi ia berlaku secara natural..mungkin lar sebab tu sometimes kita dapat stress agaknya..rupanya kita rasa terpaksa tanpa kita sedari.. betul tak :D

abghani berkata...

nk buang air besar pun kita terpaksa ke tandas.keh.keh...

Mrs Lurve berkata...

kdg2 rasa mcm terpaksa cuti bila sibuk dgn urusan kt umah, kdg2 rasa mcm dipaksa cuti sbb bos jeling2 cuti byk ag x abis. kdg2 bila mood mls, rasa mcm terpaksa je dtg keje, kdg2 rasa mcm dipaksa dtg keje wpun tgh cuti..aisshh...pe yg merepek ni huh

ctk berkata...

kalau xkerja, xdpt rezki...mungkin kita terpkse...tp nak hidup ni kena pkse diri..lau x, mereka ley goyang kaki ajew kt umah, xder spe nk pkse :D

Zul Fattah berkata...

entah r Abg li.. x pasti r.. kadang2 rasa mcam dipaksa je belajar ni.. tp bila fikir balik.. memang kena blajar pun..

petuapakar berkata...

Terpaksa buat pasal ada sebab. Dok rumah aje pun watpe. Terpaksa ler wat stg.

yusuflaili berkata...

salam blogger budiman;

@#lydSunshine-
itu bahasa halusnya terutama bagi umat islam memang jawapan kita kerana Allah tak lain tak bukan"hidup dan matiku kerana Allah"..mcm mana yang bkn islam dan yg tak beragama..

@#littleime-
Mungkin juga bergitu..kadang2 kita rasa terlalu tertekan melakukan sesuatu..

@#abghani-
Ya kerana sakit tak tertahan kalau tak tak pasal2 terberak dimana2...

@#mrsLurve-
Kadang2 juga rasa nak berhenti kerja..asyek2 terpaksa je!!..hehehee!!.

@#ctk-
Terpaksa duduk rumah je kerana malas nak kerja..

@#ZulFattah-
Paksa2lah diri tu belajar kelak diri sendiri yang senang.

@#Petuapakar-
betul tu kena buat juga..kalau tak buat siapa nak tanggung nanti.

amranaiman berkata...

entahla cop... kalu dlm islam ibadah.. kalu yg bukan.. terpaksa utk idup la kot :P

NA berkata...

Buatlah dengan rasa kerelaan dan ikhlas nescaya tidak ada rasa terpaksa/dipaksa.

Pasal tidur, itu adalah keperluan maka memang perlu dan bukan dipaksa :)

-wina1979-

ILA HonEyBuNNy berkata...

semuanya adalah kerana keperluan dalam hidup kita...

kalau terpaksa tu macam kita kena buat benda yang kita xsuka..pasti rasa macam terpaksa...ehheh

yusuflaili berkata...

Salam reader/blogger;

@#amranaiman-
mungkin mereka lakukan untuk hidup je agaknya...

@#NA-
Kita boleh merelakan semuanya..dengan terpaksa rela demi tugas dan tanggungjawab.
-tidur

@#Ila-
Betul tu..tapi tak semua benda yg mesti kita buat kita suka,kadang2 kita terpaksa buat demi tugas atau sebaliknya..

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service