mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

9 Ogo 2011

Kuasa Kita..!!

                                                Assalammualaikum;
                                Selamat sejahtera dan selamat berpuasa,lama juga tak buat atrikel bkn apa idea kurang sikit 2,3 hari ni,tapi aku selalu bukak blog nak bls komen yg ada kat entri lama aku lepas tu terjah blog followers  aku dengan shoutmix dan bagi komen..


Gambar hiasan

                          Entri kali ni tentang kita semua sedarkah atau tak sedar bahawa kita mempunyai kuasa yg amat besar sehingga tak mampu ditentang oleh sesiapapun, tapi berapa ramai yang sedar?..  berapa ramai yang tahu menggunakannya?...kuasa yg aku maksudkan ialah kuasa membeli atau kuasa pengguna, menjelang ramadhan ini disamping menyediakan persiapan menyambut aidilfitri ini sudah tentunya kita semua akan berbelanja lebih sedikit dari bulan biasa jdi disini aku buatlah atrikel ini yg aku kupas dari akhbar utusan Sarawak untuk renungan bersama termasuk akulah.....


Gambar hiasan

                            Sebenarnya kita(pengguna) masih terlalu bergantung kepada kerajaan utk perlindungan serta pembelaan hak kita. sikap sebegini akan menjadikan kebanyakan kurang yakin utk mengembangkan keupayaan bagi menyelesaikan satu2 masalah secara proaktif. Ada dikalangan kita yg lebih suka berdiam diri atau menunggu org lain membuat aduan meskipun mengalami kerugian ditipu peniaga lazimnya mereka akan merungut dengan org sekeliling serta menyalahkan kerajaan tanpa mengambil sebarang tindakan sebaliknya mereka lupa jika tiada sebarang aduan mcm mana tindakan hendak diambil?.


Salah satu daya tarikan peniaga
                                   
                           Kita sebagai pengguna perlu tahu dimana kita mengadu bila ditipu.
                           Kita perlu tingkatkan kefahaman sebagai pengguna
                           Kita perlu lengkapkan diri kita dgn ilmu kepenggunaan
                           Kita perlu tahu kuasa kita sebagai pembeli


Inipun sama teknik peniaga semata-mata

                            Ini penting jika kita sudah terdedah dengan ilmu kepenggunaan,pihak yg tidah beratika ini akan berhati2 dan mereka akan takut kerana kuasa membeli yg ada pada kita selain daripada peruntukan undang2 yg sedia ada.Dalam menghadapi situasi kenaikan harga barangan dimusim perayaan ini atau kekurangan bekalan sesuatu barang kita perlu bijak dan mengambil sikap bertanggungjawab dan mengelak pembelian mengikut nafsu.


gambar hiasan

                                     Sebenarnya isu kenaikan harga barang apatah lagi musim perayaan memang tak dapat dibendung oleh mana2 negara di dunia ini, walau seberat manapun undang2 serta setebal  manapun akta2 digubal isu ini takkan selesai ianya ibarat api dlm sekam..Hanya kita penggunalah yang mampu menentang isu ini iaitu dengan sikap kita, sikap kita sebagai pembeli;


                                Boikot barangan dikedai berkenaan
                               Buat perbandingan harga,
                               Buat aduan tentang kenaikan harga pada pihak berwajib
                               Buat aduan kepada Teribunal Tuntutan Pengguna(TTP) andai ditipu


Sunyi tiada penggujung

                                Oleh itu sebelum berbelanja besar menjelang hariraya ini berhati2lah selalu dengan iklan2 jualan murah yg berbagai bentuk ,rupa, warna dan yg telah dibunga2kan, tentukan keaslian mutu barangan, yang penting buat penilaian iklan serta harga dengan lebih kritikal.
                             Oklah hanya ini sempat saya kongsi bersama pembaca kali ini agak panjang juga entri aku ini mungkin ada yg tak terbaca,.. membosankan!..itu tak penting yg penting happy berbelog..apa2pun buat jgn lupa teguran dan pandangan pembaca.....!!!    

12 ulasan:

Umedia Network berkata...

Betul2.

NA berkata...

Bernas tulisan.

Memang saya akan boikot kalau tempat tu jual mahal.

Tahu hak diri untuk elak ditipu.

-wina1979-

yusuf Laili berkata...

Salam;

@UN;betul ke?..oklah TQ berbanyak,kera sudi beri pendapat.

@NA; baguslah klu dah tahu hak kita dan hak itu harus dijaga.

iza berkata...

Assalam...
Pengguna yang bijak mestila selalu buat perbandingan harga. Tapi kalau orang yang malas dan tak ambil kisah, bayar ye berapa harga yang diletakkan...

PORUMAN berkata...

mantap entri ni bos !!!! ada pengguna kaya, jd mls mau buat perbandingan harga.. ada juga pengguna yg mls atau nda kisah pasal hak dia .. so, depend on pengguna la juga

abghani berkata...

aku pantang kalau peniaga tipu aku terutama bengkel kereta

yusuf Laili berkata...

Salam;

@iza dan poruman;
biar org kaya dengan gaya dia..tapi kita org susah perlu jaga hak kita.

@abghani;
akupun sama..klu motor aku antar bengkel..aku lepak situ hingga motor aku siap.

ILA HonEyBuNNy berkata...

kuasa kita adalah membeli..hehe

dan kita juga berkuasa menilai dan servey2 dahulu sebelum membeli kan..

takot kena tipu lak...sedangkan kedai2 lain ada lagi yg lebih murah harganya....

yusuf Laili berkata...

Salam;
@ILA=benar tu,hak kita adalah kuasa membeli..maksudnya terpulang kepada kita nak atau tak nak...

Mohammed Faizal berkata...

beli beli jangan tak beli...ada duit boleh la beli..kalau aku minat satu barang xde nye nak survey terus beelii..teruk aku

yusuf Laili berkata...

Salam;
@ Mohammed Faizal=sekurangnya saudara mesti buat tawar menawar dengan peniaga..baru beli.

aida berkata...

teruskan buat artikel...jangan putus asa

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service