mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

11 Ogo 2011

Dimanakah peniaga Ramadhan..???

                                                    Assalamualaikum;
                 Salam sejahtera dan selamat berpuasa bagi yg berpuasa dan yg tak puasa (islam) duduk jauh sedikit kat belakang nun..jgn marah gurau je!!..biasanya aku agak lambat sikit buat entri tak mcm blogger lain dln sehari diorang dapat buat 4-6 enrti..woww hebat kan..tapi aku hanya dapat buat 1 entri untuk 2-3 hari.!!.
                        Oklah..berbalik pada topik entri yang hendak aku kongsikan dengan korang semua yg berkait dengan bulan Ramadhan ini idea datang masa aku gi terjah blog abaghani entri dia tentang bazaar atau bazir(kalau tak silap)...disini aku nak sentuh tentang bazaar ramadhan jugak tapi versi aku pulak..........
                             
                                                                   sekadar gambar hiasan
                     Aku heran kenapa Bazaar Ramadhan tak dibuka hari2 mcm pasar ikan.?
                     kenapa mesti ada bazaar ramadhan dibulan ramadhan.?
                    Selepas ramadhan dimanakah perginya peniaga melayu..masihkah berniaga?
                    kenapa bulan remadhan saja nak berniaga..?
                             
                                                                sekadar gambar hiasan
              Inilah yg sering bermain dikepala otak aku semasa aku berkunjung pasar/bazaar ramadhan sambil membeli juadah yg beranika jenis, warna semuanya enak2 berlaka jarang kita jumpa dihari yg lain semuanya hasil tangan org melayu aku yakin bukan ditempat aku saja bazaar ini dibuka diseluruh negeri malah dipelusuk daerah atau kampung pendek kata 1Malaysia..   
                                       
                                                               sekadar gambar hiasan
             Yang lebih mengembirakan hati aku adalah kesemua (100%) peniaga adalah org2 melayu dan dlm hati aku berkata mahir juga org kita berniaga, pengujungnya bazaar ramadhan ni pula berbilang bangsa ini bermakna org melayu boleh berjaya dlm perniagaan...Tapi sayangnya ianya hanya sebulan saja!!!!
                                      
                                                            sekadar gambar hiasan(pinjam)
              Oklah..inilah perasaan yg hendak aku kongsikan dengan korang semua setiap kali aku berkunjung ke bazaar ramadhan...!!



10 ulasan:

Abang Long berkata...

Salam...betul tu, kenapa sebulan shj? Mungkinkah sebab desperate perlukan duit utk Raya? Mungkinkah sebab semasa Ramadhan, jualan pasti laku? Ataukah sebab utk mendapat lesen berniaga amat sukar berbanding di bulan Ramadhan dan nilai yurannya juga murah? Mungkin juga sebab tidak perlu mengeluarkan modal yg banyak utk membina gerai atau restoren, bazaar Ramadhan cuma perlukan canopy yg kosnya lebih murah.

PeRmAtA bIrU berkata...

betul tu... pada bulan ramadhan la peniaga2 nih berpeluang meniaga mencari rezeki setiap hari ditempat yang sama... selalunya mereka akan bertukar2 tapak di pasar2 malam atau pasar2 tani... ada juga yang memang dah ada tapak untuk mereka meniaga.. cuma bila ramadhan mereka dapat la buka kat bazar ramadhan yang memang pasti, ramai pengunjung hari2... heheheh...kan???..:)

PORUMAN berkata...

patut bazaar ni dibuat lama skit ... klu kata x untung xbleh juga .. mmesti peniaga untung sbb ramai pembeli ... tp kan kalo hari2 biasa pun buka bazaar, hilang lah keistimewaan bazaa itu sendiri .. kan ianya dikhaskan utk bazaar je !!!

Anak Teruna berkata...

Nama BAZAR Ramadhan, maknanya bulan Ramadhan. Gerbang malam di Ipoh pun berlaku setiap hari tapi mlm minggu je penuh..

NasZ berkata...

salam kenal..dah follow awak..

singgah sini dari segmen zeck kumpul link.

jemput ke blog saya ye?
MOHD NASER.com

Umedia Network berkata...

Betul tu. Kalau nak rasa bazaar lagi, pergi je pasar malam tu and anggaplah tu bazaar ramadhan. huhu. :)

NA berkata...

Ada je, mereka yang berniaga di bazar Ramadan berniaga di pasar malam pula.

Kalau yang lain-lain tu sebab waktu Ramadan berniaga di bazar Ramadan dan hari bukan Ramadan sambung balik kerja biasa. Macam Pakcu saya buka gerai waktu bukan Ramadan.

-wina1979-

yusuf Laili berkata...

Salam blogger semua;
maaf lambat balas komen line celcom disini buat hal lagi..apapun pendapat korang semua sama apa yg aku fikirkan..tapi yang jelas org melayu boleh bersaing dlm apa jua jenis perniagaan asalkan disediakan peluang seluas2nya..

ILA HonEyBuNNy berkata...

bestkan...kalau bulan ramadhan mesti meriah...

sebab peniaga berniaga sana sini...boleh la tambah pendapatan diorg...

rasanya mb part time diorg atau mmg diorg sudah berniaga...cuma seperti niaga kt pasar malam ke..then amik tapak jual dekat bazar lak..

yusuf Laili berkata...

Salam;
@ILA-betul juga pendapat tu peniaga pindah randah..TQ.

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service