mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

29 Ogo 2011

Fakta tentang Laungan Azan.!!

                                                Assalamualaikum;
                                     Selamat sejahtera, selamat berpuasa, selamat hari raya dan selamat menyambut hari merdeka..hari ni merupakan hari terakhir kita dalam bulan ramadhan. terasa sedih juga meninggalkan ramadhan namun apakan daya memang itu dah ditetapkan oleh Allah s.w.t. kali ini aku buat cerita tentang Laungan Azan pulak,Siapa tak kenal azan.?, budak tahun satu tahu azankan.
gambar pinjam 
                                               Disini aku nak kongsi serba sedikit fakta menarik mengenai azan ni, yang aku kupas  dari entry kawan aku dari tanah seberang sebagai renungan bersama. Azan merupakan momentum sebagai penyeru dengan kekuatan spiritual yang sangat dahsyat, Ketika azan berkumandang, kaum muslimin bergegas meninggalkan seluruh aktiviti duniawi dan segera menuju ke masjid/surau untuk menunaikan solat berjemaah. Dalam konteks demikian, azan adalah penyatu umat seluruh dunia.Walaupun islam itu banyak mahzab dan disetiap mahzab itu pasti berbeza pula pandangan cara mengerjakan solat / bacaanya . apatah lagi pemeluk agama islam jumlahnya sangat banyak 1/4 dari jumlah populasi didunia,dengan umat yang memiliki bahasa berlainan namun tak ada bezanya dalam melaungkan azan. 
Pinjam dari rakan seberang
        Sejarah Azan;
                                     Sebelum azan ni wujud keadan umat islam terawal tika itu amat tidak sistemmatik dlm mengatur waktu bila nak besolat jemaah.Rasulullah saw ketika itu kebingungan memikirkan bagaimana nak memberitahu umatnya bahawa sudah masuk waktu solat,ada diantara sahabat cadangkan palu gong, gendang, tiup serunai, kibar bendara dan nyala api diatas bukit,namun semua tidak dipersetujui oleh baginda serta sahabat yang lain.Adalah Abdullah bin Zaid yang bermimpi bertemu dengan seseorang yang memberitahunya untuk melaungkan azan dengan menyerukan lafaz-lafaz azan yang sudah kita ketahui sekarang.
                                               Mimpi itu disampaikan Abdullah bin Zaid kepada Rasulullah Saw, Umar bin Khathab yang sedang berada di rumah mendengar suara itu, Ia langsung keluar sambil menarik jubahnya dan berkata "Demi Tuhan Yang mengutusmu dengan Hak, ya Rasulullah, aku benar-benar melihat seperti yang ia lihat" (di dalam mimpi). Lalu Rasulullah bersabda:"Segala puji bagimu". yang kemudian Rasulullah menyetujuinya untuk menggunakan lafaz-lafaz azan itu untuk menyerukan panggilan solat.
 1. Laungan Azan pertama oleh Bilal bin Rabaah seorang hamba abdi yang bebas.
 2. Azan bukan saja dilaungkan masuk waktu solat je,malah dilaungkan untuk ;
gambar piniam
                                      
                                                                       - kelahiran
                                                         - meninggal dunia
                                                         - Peristiwa penting


gambar pinjam
                                                          
 3. Dilaungkan apabila ada peristiwa besar/penting dalam Islam contohnya;
                  - Pembebasan Mekkah merupakan peristiwa yang terjadi pada tahun 630 tepatnya pada  tanggal 10 Ramadan 8 H, dimana Muhammad beserta 10.000 pasukan bergerak dari Madinah menuju Mekkah, dan kemudian menguasai Mekkah secara keseluruhan, sekaligus menghancurkan berhala yang ditempatkan di dalam dan sekitar Ka'bah. Lalu Bilal melaungkan Azan Diatas Ka'bah .
                  -Perebutan kekuasaan Konstatinopal : Konstantinopal jatuh ke tangan pasukan Ottoman, mengakhiri kekuasaan Romawi Timur, beberapa perajurit ottoman masuk kedalam kota Sofia.kemudian melaungkan azan disana sebagai tanda kemenangan mereka. 

4. Laungan Azan adalah merupakan seruan/lagu yang tak pernah berhenti dalam tiap2 minit hinggalah kiamat,
     dimana tiap2 negara islam didunia dengan beza waktu solat  menyebabkan laungan azan terus bersambung
      tanpa henti. 
5. Sejak laungan azan pertama didunia oleh bilal bin Rabaah hingga sekarang adalah    merupakan rekot yang
   tak terkira..5kali azan x 1hari,bayangkanlah kalau kira sejak azan mula dilaungkan lebih 1500 tahun dahulu 
   hingga sekarang........
                                               Oklah..setakat ni je kita dapat kongsi cerita sejarah Azan untuk renungan dibulan Ramadhan yang mulia ni,kalau ada kesilapan fakta atau penulisan aku tolong2 komen atau berilah pandangan korang semua, aku ikhlas menerimanya demi untuk aku dan semua..bye3.
    takatau  
           

9 ulasan:

Anak Teruna berkata...

Jgn ada pihak yg cuba nk buat larangan azan pulak lepas ni..

yusuflaili berkata...

Salam;

@#AnakTeruna-
yelah..di Malaysia ada ura2 dah,

EmpayarUtama berkata...

Info menarik. Betul azan tidak berhenti hingga kiamat kerana beza waktu antara tempat.

yusuflaili berkata...

Salam

@#EmpayaUtama-
azan terus menerus dilaungkan kalah lagu selamat harijadi.

Zul Fattah berkata...

betul la.. dan kalau azan tu berhenti.. nk kiamat r tu..
yakjuk dan makjuk akan keluar ..
tunggu je la.

yusuflaili berkata...

Salam;
@#ZulFattah-
kalau hari tak kiamat maknanya orang islam dah lenyap dimuka bumi ini.

Fathiah Hamim berkata...

takut nya azan berhenti. :(

Nizam Ijam berkata...

bagus entry nie :D

yusuflaili berkata...

Salam;

@#FathiahHamim-
pastiakan berlaju jua.

@#NijamIjam-
terima kasih moga kita sama2 dapat hidayat daripadanya.

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service