mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

14 Ogo 2011

Budaya Duit Raya.!!

                                                         Assalamualaikum;
                    Salam sejahtera semua blogger dan rakan2 sekelian tentunya korang menarik nafas lega bagi bekerja dgn kerajaan mana tidaknya dapat bonus raya.. bagi yang bukan kerajan mungkin ada sakuhati dari majikan dan yg kerja kuli pula terpaksalah bertungkus lumus kerja overtime siang malam sepanjang ramadhan semata2 nak duit lebih bulan ni.


                 [Image: imlek.jpg]       
                                                          Sampul Angpaw vs Sampul Raya
                  Apa pula aku mencarut panjang lebar ni tersasar pulak dari cerita sebenar aku ngan korang semua,cerita aku kali ini inilah tentang amalan memberi duit raya atau ada yang sebut angpaw, dah tak ada cerita lain buat je pasal duit raya ni, bukannya apa benda ini dah semakin sebati dalam masyarakat kita..kadang2 belum mandi pagi raya lagi budak2 dah tercegat didepan pintu rumah..aku bukannya berkira sangat pasal bagi duit ngan budak2 ni tapi aku terfikir bagaimana kalau aku tak ada duit..dan 


Duit-syiling
Hiasan
                           
                 Adakah amalan pemberian duitraya ni budaya kita.?
                Adakah budaya ini memberi kebaikan atau keburukan.?
                Meriahkah raya andainya tiadaBudaya ni.?
               Adakah pemberian duit raya ni budaya kita melayu.?


hiasan
                         Inilah persoalan2 yg bermain dikepala lutut aku bila memikirkan budaya duit raya ni.Masa aku kecik2 dulu benda ini tak ada kalau ada pun org bagi kuih atau gula2 je lepas tu pergi rumah lain pulak..oklah harap korang semua faham maksud akukan lepas tu aku nak dengar pendapat korang semua mengenai budaya duit raya dikalangan (kita) kanak2 ni malah yg dah besar panjangpun mintak juga duit raya entry ni ada blogger lain yg dah buat tapi aku tak puas hati aku buat balik versi aku pulak..!!!


P/S; sedih masa kecik dulu tak pernah diberi duit raya..huh!huuhhhh!.
                      

9 ulasan:

NA berkata...

Tak salah pun memberi. Islam menggalakkan pemberian/hadiah untuk mengeratkan hubungan dan menggembirakan orang lain.

Bagi ikut kemampuan.Penting ikhlas. Allah akan balas balik dengan 1 kebaikan dengan 10 kebaikan.



-wina1979

teh tarik berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
teh tarik berkata...

http://inaninajwa.blogspot.com/2011/08/kawan-kawan-kumpulan-3.html

singgah :)

yusuf Laili berkata...

Salam;
@NA-betul memang tak salah malah pahala berlipat ganda..

Operasi Hitam berkata...

lagi 1, budaya kita kpd anak2 kita.. klau x puasa x dpt duit raya.. klau puasa pnuh, dpt ganjaran..

Umedia Network berkata...

Tak pe, tahun ni dapat. bhahah.

yusuf Laili berkata...

Salam;

@#Operasi Hitam-ganjaran kepada ank2 kita utk berpuasa

@#UN-mudah2an rezeki tahun akn bertambah.

ツ Bieaz ツ berkata...

budaya beri duit raya memang takde yang ada cuma bertandang ziarah saudara-mara je.
Cuma yang beri duit raya untuk memberi pemberian mudah2an rezeki bertambah.
gipun orang islam kena galakkan bersedakah :)

hehe panjang lebar komen sy terusss...

yusuf Laili berkata...

Salam;
@#Bieaz-sedekah untuk budak2.

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service