mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

3 Jan 2012

Top 10, penyakit akibat merokok.!!

                Assalamualaikum dan salam 1Blogger;
          Entri pertama aku selepas cuti sakit dan entri pertama dalam tahun 2012 ini masih berkisar tentang bahaya merokok, untuk bulan ini aku rasa aku akan buat entri tentang kesan rokok pada kesihatan kita memandangkan aku bekas perokok dan pesakit akibat rokok maka aku share segalanya tentang keburukan rokok..
Sakit jantung
    
          Disini aku kongsikan 10 penyakit akibat tabiat merokok walaupun korang dah tahu namun aku tetap nak share juga manalah tahu ada yang dah terlupa.Walaupun dah pelbagai langkah sudah diambil namun masih ramai daripada kita terus merokok,sehingga tidak menyedari penyakit-penyakit yang bakal menanti pada usia 40an ke atas dimana sistem ketahanan dalam badan anda akan berkurangan.
kanser atau rosak paru-paru
    
        Biarpun kesannya tidak berlaku sekarang,namun ia mampu mengurangkan jangka hayat seseorang.10 penyakit berbahaya yang menanti anda akibat merokok berterusan adalah seperti dibawah...
tulang rapuh sebelum masanya
       
             1. Penyakit jantung / strok (sudden death)
             2. Kanser paru-paru / Asma.
             3. Kanser mulut.
             4. Osteoporosis (kerapuhan tulang)
             5. Psoriasis (kerosakan kulit)
             6. Kemandulan
             7. Impotensi (kegagalan alat seksual)
             8. Kanser perut.
             9. Katarak.
           10. Keriput (penuan)
           
        Inilah kesan akibat merokok berterusan..apa-apa pun terpulang pada korang semua sama ada nak merokok atau tak,bagi perokok tegar berusahalah untuk mengurangkannya..memang payah nak berhenti terus sebenarnya..... tapi anda boleh..!!!.
        Oklah...setakat ini jelah tentang rokok ni nanti aku buat pulak entri tip-tip nak berhenti merokok pada perokok tegar diluar sana....jumpa lagi bye3!!!!!!!!!!!!!!.


info...maskulin.



10 ulasan:

hyz berkata...

ngeri tgk gambar2 ni... nasib saya x merokok

Cikgu Ma berkata...

hmmm, tu yg risau tgk org merokok ni..

mira maisara berkata...

penyakit yg teruk semua dari rokok..kan?

CintaZulaikha berkata...

hummm...tp ada jugak yg still nak merokok...

Ungu Violet berkata...

mmg merokok amat mmbahayakan kesihatan...huhu

encik Cool berkata...

kadang2 orang merokok relax jea hidup lama..
orang x merokok plak pon ada juga yang hidap pelbagai penyakit..
Itulah takdir Allah!!
apa pun merokok memang bahayakan kesihatan!!

LydSunshine berkata...

Hitam gila paru-paru. second hand smoker punya paru2 mcmn?

kainBuruk berkata...

sejahtera;
sungguh mengerikan!..tak nak rokok.

yusuflaili(Goku) berkata...

salam semua-

@#hyz-
untung awak tak merokok..kekalkan bergitu!!.

@#CikguMa-
Bila mereka sakit akibat rokok baru diorang sedar...

@#miramaisara-
Tak..jugak ,cuma bila kita merokok penyakit susah nak sembuh malah makin melarat..

@#CintaZulaikha-
terpulang pada diri sendiri..yang tanggung azab diri sendiri..

@#UnguViolet-
semua penyakit menjadi kronik akibat nikotin rokok..

@#encikCool-
memang benar ajal maut ditangan Tuhan..tapi kita jangan sengaja mencari maut..

@#Lydsunshine-
ya...sama je,malah lebih teruk dari perokok sendiri.

@#KainBuruk-
Kata tidak pada rokok.!!.

ctk berkata...

miga mereka yg merokok sedar...bahaya untuk anak n istri...huhuhu

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service