mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

31 Jan 2012

Masa ibubapa dan anak-anak..semakin kurang!!.

                  Assalamualaikum dan salam 1Blogger;
           Hello...harap korang sihat-sihat selalu,..untuk kali ini aku nak cerita pulak pasal `masa' pulak dimana agama islam ada menekankan bertapa pentingnya masa ni dan semua orang dalam dunia ini tahu bertapa pentingnya masa...
           Masa yang nak aku sebut disini ialah `masa ibubapa dengan anak-anak' sekarang ini semakin hari semakin berkurengan malah ada yang tiada langsung masa untuk anak-anak.Semuanya kerana kerja.demi sebuah kehidupan yg lebih sempurna sejajar dengan arus pembangunan yang menuntut ibubapa sekarang ni kerja keras tanpa menoleh kebelakang lagi,tiap ruang harus direbut agar tak ketinggalan......
sekadar hiasan
    
          Sebenarnya dalam kegilaan ibubapa sekarang ni mengejar kesempurnaan hidup mereka tercicir atau terlepas pandang sesuatu yang amat berharga iaitu `masa dengan anak-anak'.Ada sesetengah ibubapa beranggapan dengan 30 minit atau sejam untuk anak-anak sudah memadai dan yg selebihnya masa untuk mencari duit malah itu lebih penting bagi mereka...sebenarnya mereka silap besar dan kesilapan ini tidak akan dapat ditarik balik atau ditukar ganti............
sekadar hiasan
      
         Jika kita lihat ibubapa dulu dalam mendidik anak-anak jauh bezanya dengan sekarang..ibu bapa dulu memainkan peranan sepenuhnya walaupun mereka sibuk bekerja membanting tulang siang dan malam. dulu suasana jauh lebih susah dari sekarang..yang paling penting dulu adalah agama, tatasusila dan adat resam yang dipupuk pada anak-anak barulah hal-hal dunia yang lain...itu cara orang-orang dulu dalam mengajar anak-anak mereka..buktinya kita boleh lihat perbezaan remaja dulu dan sekarang...
         Sekarang ni oleh kerana tiada masa..anak belum umur setahun dah dihantar ke rumah asuhan hunggalah umur 6 tahun lepas tu anak-anak masuk darjah satu sehinggalah umur anak-anak mencapai usia remaja...dalam jarak masa itu anak-anak  lebih banyak masa dengan orang lain berbanding dengan ibubapa sendiri...Sedangkan dirumahlah tempat anak-anak mula berlajar tentang sesuatu yang akan menentukan salsiah anak-anak apabila remaja kelak..bukannya dirumah asuhan, taska dan tadika.
sekadar hiasan
      
         Jadi dalam ibubapa sekarang ni sibuk bekerja untuk mencari duit..demi kepentingan tuntutan kehidupan,toleh-tolehlah anak-anak kita dibelakang..jangan kita pikir kita sudah beri anak-anak kita pakai dan minum, hantar kerumah asuhan, hantar sekolah, bagi anak-anak tusyen maka kita dah jadi ibubapa yang sempurna atau baik..jika ini yang kita fikir maka kita silap..kerana kita lupa sesuatu yg lebih penting dan bernilai !!!....jangan salahkan masa, keadaan, dunia dan orang lain andainya suatu hari nanti anak-anak kita tersungkur menyembah bumi!!
        Oklah...hanya ni je yang dapat aku kongsi bersama korang sebagai renungan kita bersama...akupun belum tentu boleh jadi bapa yang baik,samalah kita beringat...jumpa lagi bye3................!!!!!!!!!!!!!.

12 ulasan:

LydSunshine berkata...

Perkara yang sama juga saya fikirkan untuk mendapatkan anak. Sekarang, masa bersama suami pun kurang, nanti ada anak lagi la tak tau. Saya rasa, alangkah indahnya kalau saya ada anak nanti, kami dah stabil dan saya dah tak perlu kerja. Nak sangat besarkan anak sendiri. Takmo hantar nursery.

Arra Ahmad berkata...

betul tu..kerana masa..mereka binasa..

Ungu Violet berkata...

tanggungjawab ibu bapa mmg besar dlm mndidik anak2...terutama zaman sekarang nih...:)

Cikgu Ma berkata...

setuju dengan Arra Ahmad...

kdg2 boleh kita kata masalah sosial berpunca dari rumah..anak2 terbiar...

Aida Omar berkata...

ini lah puncanya masalah sosial budak2 sekarang.. ibu bapa sibuk kerja.

hyz berkata...

zaman sekarang, ibu bara mementingkan kesempurnaan dari segi kebendaan. semuanya utk keluarga jugak. tapi kena pandai bahagikan masa jugak terutama ujung minggu. pada anak2 tu pulak kena pk tanggungjawab mereka jugak. kalau anak2 pk penat lelah mak bapak, tentu mereka x buat sesuatu yang memalukan kan?

encik Cool berkata...

sekrang memang sukar untuk meluang masa dengan anak2!!bahkan hari minggu pun masing2 ada tugas masing2..
anak2 sibuk dengn kelas tambahan..
ibu bapa pulak ada kalanya terpaksa bekerja..

yusuflaili(Goku) berkata...

salam hormat blogger semua;

@#Lydsunshine-
ya..memang indah bila kita ada anak tapi kita kena jaga mereka dengan sebaik-baiknya..tapi alangkah ruginya kalau kita tiada anak sendiri.

@#ArraAhmad-
jadi jangan abaikan masa bila bersama anak-anak gunakan sepenuhnya...

@#UnguViolet-
Betul kata awak...memang besar dan lagi berat jika dibandingkan dengan kerja kita yang lain(harian).

@#CikguMa-
Aku setuju sangat dgn pendapat cikgu!!..semuanya bermula dirumah,sekolah hanyalah penambah atau pelengkap saja..

@#AidaOmar-
Punca utama, disebalik punca2 yang lain...

@#hyz-
Ada segelintir ibubapa terlalu lebih pentingkan harta benda dari anak2...

@#encikCool-
Benar...kebanyakan masa ibubapa habis utk kerja,bila malam balik rumah letih,mandi terus masuk bilik...............

Nizam Ijam berkata...

jgn biarkan anak2 rasa terpinggir..

yusuflaili(Goku) berkata...

salam;
@#NijamIjam-
Yap!...kesannya amat buruk pada anak2 tu nanti.

Koding berkata...

gunakan masa yang sgt terhad untuk mendidik dan melayan anak-anak sebaiknya...

ctk berkata...

setujuuuuuuuuu sgt2...erm

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service