mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

20 Dis 2011

Mati..hidup Semula 2!!!.##.

                  Assalamualaikum dan salam 1Blogger;
          Kali ni aku sambung kisah aku koma selama 3malam 1hari, bukannya apa cuma nak memenuhi pemintaan blogger-blogger yang ingin tahu kisah disebalik koma..Maka atas dasar perkongsian, pengajaran dan pengalaman kita sesama manusia terutamanya perokok tegar...
         Sewaktu dalam keadaan kretikal (koma)para pertugas di bilik ICU dah hampir berputus asa untuk menyelamatkan aku, Doktor terus berjalan berjumpa dengan keluaga aku supaya keluaga aku bersabar dan banyak-banyakan berdoa dan kalau boleh baca surah yasin dan sembahyang..
hiasan
             
          Menurut kata doktor lagi, besar kemungkinan aku tiada harapan untuk hidup memandangkan pelbagai usaha telah dijalankan namun aku masih juga tidak memberi tindak balas yang positif melainkan dengan kehendak-Nya, akhirnya keluaga aku pasrah dengan sebarang kemungkinan yang berlaku.
         Dalam keadaan dirawat atau koma, aku sebenarnya sedang berjuang antara hidup atau mati..semasa mula-mula pengsan dlm ambulan di  klinik Spaoh, aku seperti berada didunia lain gelap gelita tanpa dapat melihat apa-apapun, tiada arah, sempadan, kebinggungan, bisu dan sunyi..
        Yang pasti aku keseorangan dalam kegelapan meraba-raba mencari sesuatu untuk berpaut sebagai panduan namun semuanya hampa, aku mulai resah.. "dimanakah aku sekarang dan kenapa jadi bergini" ...inilah yang sering terfikir dalam hati aku kala itu................
hiasan
     
         Setelah agak lama aku duduk terdiam aku terdegar suara seorang wanita memanggil nama aku dari arah belakang, aku tak pasti suara siapa tapi yang jelas suara seorang perempuan menyuruh aku merangkak kearahnya, "jika mahu semuanya selesai ikut aku"  itulah kata-kata wanita itu pada aku..tanpa berfikir panjang,  aku merangkak kearah suara wanita tadi dan harap aku boleh keluar dari dunia yang pelik ni serta kaku ini...........
        Belum pun selesai langkah ketiga, tiba-tiba kedengaran sayup surah yasin nun jauh sebelah hadapan tempat aku mula-mula duduk tadi, aku menoleh dan terus ubah kedudukan sambil menghadap suara yang membaca surah yasin, aku amati dengan teliti surah tersebut ternyata memang surah yasin dan dengan pantas benak aku tersedar rupa-rupanya aku sedang tenat..
       Tanpa buang masa aku ingin berlari kearah suara membaca yasin tu tapi kaki aku seperti di pasak ke bumi, malah makin kuat rasa aku nak ke sana, makin ada satu kuasa yang menarik aku kebelakang tapi aku tak perduli aku gagahi jua untuk kesana dengan merangkak selangkah demi selangkah....dalam hati, aku sedar aku perlu ke arah suara  sedang membaca yasin tu, jika aku mahu terus hidup........
hiasan
     
          Dalam tiap kali aku melangkah kedepan tiap,tiap kali itu juga langkah aku ditarik kebelakang dan akhirnya suara wanita tadi berkata pada aku "adakah engkau benar-benar ingin kembali kesana?" dengan pantas aku jawap "ya..aku nak hidup dan aku masih banyak tanggungjawap terhadap keluaga ku dan  masih banyak kesilapan yang perlu aku perbetulkan"...
        Setelah selesai menjawap pertanyaan wanita tadi, aku cuba merangkak sedikit kedepan dan terus kedepan kali ini aku rasa seperti tidak ditari kebelakang semula, dan akhirnya suara orang yang membaca Yasin makin dekat dan makin jelas sehingga aku rasa boleh bernafas dan merasa ringan seluruh anggota badan aku.....
hiasan.
   
       Bergitulah pengalaman atau peristiwa yang terjadi masa aku koma di unit ICU, tidak seperti mimpi tapi seakan benar terjadi..mungkin ada korang yang tak percaya tapi inilah hakikatnya yang berlaku masa aku koma. Bagi aku, yang telah mengalaminya sememangnya aku bersyukur diberi peluang kali kedua ini.
       Pada rakan-rakan yang merokok diluar sana harap korang ambil kisah ini sebagai renungan bersama, aku sebelum ini perokok tegar juga tapi selepas sakit hampir mati akibat rokok baru aku sedar.....
       Oklah..banyak sangat dah aku ceritakan ni nanti mengantuk pulak korang, jumpa lagi....bye3!!!!!.
    


        

14 ulasan:

Mrs Lurve berkata...

rasa mcm takut baca kisah nie..btw moga awak cpt sembuh dan sihat spt asal

Cikgu Ma berkata...

moga cepat sembuh yea...

Arra Ahmad berkata...

cepat2 sihat..:)

LydSunshine berkata...

Phew... Seram jgk. Pompuan tu macamana rupa dia? Cantik ke? Hodoh ke? Tua ke muda? Pakai baju warna apa? *Chey.. beriya tanya. bizi body lettew.

Ungu Violet berkata...

terasa insaf juga mmbaca...huhu

banyak kan fadilat mmbaca surah yasin nih...

Alhamdulillah..tak semua org mendapat peluang kedua..

take care ya..:)

yusuflaili(Goku) berkata...

salam reader semua;

@#MrsLurve-
akupun takut pekara ini berulang lagi maka aku gagahi untuk berhenti merokok..demi keluaga.

@#CikguMa-
Aku rasa semakin ok sekarang cuma rasa gian merokok masih melekat...

@#ArraAhmad-
Nurse seperti awaklah yang banyak membantu aku..terima kasih.

@#LydSunshine-
Memang menyeramkan..masa tu suasana gelap tak nampak apa2pun,cuma dengar suara je....

@#UnguViolet-
Betul tu Ungu,banyak fadilat surah yasin..masa aku koma suara org baca yasinlah kedengaran dan menyedarkan aku..

Nizam Ijam berkata...

semoga cepat sembuh...

Zul Fattah berkata...

abg saya percaya kisah ni.. memang tak dapat nka dibuktikan dgan kata2.. tp yg pasti abg ada disini skrang.. hidup bersama kluarga abg..

anitadiana berkata...

alah seramnya...semoga cepat sembuh ya...hubby ita pun kuat rokok..penat dah nasihat...takut ita...

kainBuruk berkata...

salam;
Ngeri juga kisah ni..tapi ada unsul pengajaran disebaliknya.Apa2pun semoga awak sihat.

LadyBird berkata...

betul kata awk.. mcm sukar nak percaya.. Alhamdulillah awk masih diberi peluang tuk bernafas.. Alhamdulillah..

Aida Omar berkata...

Alhamdulillah masih diberi pelunag kedua.. gunakan peluang ini sebaik yang mungkin.. gerun juga membaca entry kamu nie..

yusuflaili(Goku) berkata...

salam reader terhornat;

@#NizamIjam-
termikasih atas awak..

@#ZulFattah_
Betul susah nak dibuktikan..yang penting aku diberi jalan kembali...

@#anitadiana-
Kalau boleh pujuk hubby awak berhenti..kesannya akan nampak bila usia menjangkau 40an..

@#KainBuruk-
Betul...byk pengajaran dan keinsafan pada diri aku...

@#LydBird-
kalau sendiri mengalami barulah kita akan percaya...

@#AidaOmar-
moga dosa aku selama ini diampunkan...

Ann Ishak berkata...

Ya Allah...beruntungnya dapat peluang ke 2, dapat jugak memperbetulkan yang tak betul sebelum ni. pengalaman awak memang begitu berharga dan menjadi dorongan buat saya jugak

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service