mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

7 Nov 2011

Keperluan Vs Tujuan.!!.

                        Assalamualaikum,selamat sejahtera,
           Sempena menyambut hariraya Qurban ni aku buat Entri yg panjang sikit dari entri aku sebelum ni. Bukannya apa cuba sekadar renungan kita bersama disamping makan2 dan ziarah menziarah sanak saudara.
           Mungkin ada dikalangan kita pernah bertanya apakah dimaksudkan dgn tujuan dan keperluan hidup?Persoalannya, mudah namun jarang kita hendak mengimbau kembali dan memikirkan tentangnya.Oleh kerana kesibukan hidup harian dgn tugas dan tanggungjawab masing2 maka tak hairan persoalan pokok bergini dipinggirkan.
sekadar hiasan.
            
           Abraham Maslow dlm teori hierarki keperluan hidup ada menekankan keperluan fisiologi manusia.Antara keperluan hidup terdiri daripada makanan, pakaian,rumah, kenderan dan kehendak lain.Secara ringkasnya keperluan hidup lebih kpd sesuatu yg bersifat fizikal dan material.Manakala tujuan hidup pula, menurut islam adalah utk ibadah (menjadi hamba kepada Allah).
           Ibadah terbahagi kpd 3 iaitu ibadah Asas,ibadah Sunat dan ibadah Umum.Ibadah Asas (fardhu ain) itu ialah kita mempelajari, memahami, menyakini dan mengamalkan rukun Iman yg enam dan rukun islam yg lima. Manakala Ibadah Sunat ialah mengerjakan amalan-amalan sunat seperti bersolat sunat, berpuasa sunat, berzikir, bertasbih dan membaca Al-Quran.
Tunjang kehidupan.
          
          Ibadah Umum pula ialah seluruh perlakuan tindakan dan aktiviti-aktiviti selain daripada ibadah asas dan sunat. Ia merangkumi kerja kita di perjabat, di premis perniagaan, peranan kita tidak kira dimana jua, bila dan apa pun yg kita lakukan, semuanya masuk dlm kategori ini. Peranan kita sebagai anak, suami, isteri, ibu, ayah, pekerja, pelajar, penulis, blogger bahkan sebagai anggota masyarakat adalah termasuk dlm ibadah umum.
           Jika ibadah asas umpama akar dan batang,ibadah sunat daun-daunnya,ibadah umum pula umpama dahan-dahan besar dan kecil pada pohon islam secara keseluruhannya. Lazimnya, kita amat menitik beratkan keperluan hidup jika dibandingkan dengan tujuan hidup.Ini kerana kita sibuk untuk mendapat makan, minum, rumah yg selesa, kenderan yg baik dan lain-lain kehendak material,semuanya ini memerlukan Wang,duit atau fulus. Pemburuan ke arah keperluan hidup ini tidak salah dari segi islam tetapi tujuan hidup kita janganlah dipinggirkan. Tujuan hidup ini penting kerana Allah hendak menguji setiap kita sebelum mendapat ganjarannya yang kekal dan abadi.
          Oklah...setakat ini je sebagai renungan kita bersama sambil berhariraya qurban..terima kasih pada korang semua kerana qurbankan membaca entri yg panjang ni kompom korang boringkan..jumpa lagi bye3!!!!!..

18 ulasan:

CintaKhadijah berkata...

boring x boring,
mende baek kena lah berkongsi...iye dak.? ^^,

Run Away berkata...

hahahah...mana ada bowink....ok jew ni....benda yang baik biar penjelasan nyer panjang sikit...;d

CikGu Ma berkata...

letakkan keperluan dan tujuan yang tidak lari dari islam...nice info..setuju!!!

Fathiah Hamim berkata...

ibadh umum. yusuf kiranya tengah beribadah umum la kan. :)

yusuflaili berkata...

Salam semua,

@#CintaKhadijah-
betul..tu benda baik seharusnya kita kongsikan..

@#RunAway-
Tq..pada awak kerana memahaminya.

@#cikguMa-
Setuju pendapat cikgu.!!.

@#FathiahHamim-
Sama kita sebenarnya.

LydSunshine berkata...

Eh, mana ada boring. Bagus entry ni. Dan apa yg awk kongsikan ini sangatlah betul. Manusia selalu lupa apa tujuan dia dijadikan oleh Allah. Tapi kalau setakat lupa tu ok lagi. Ada yg langsung tak tau kenapa dia dijadikan. Lagi kesian.

abghani berkata...

korban apa saja

kajaharuna berkata...

setuju dengan entry ini..

sangat menarik..
sangat nice..

1st singgah sini, lepas ni nak singgah lg bole??

Mohamadazhan.com berkata...

santai dan bermanafaat entri ni.hehe.sbg renungan manusia yang selalu leka mcam sy ni

yusuflaili berkata...

Salam blogger terhormat;

@#Lydsunshine-
Terima kasih tas komen bernas awak.

@#abghani-
ya..walaupun harta atau nyawa demi Allah.

@#Kajahharuna-
terima kasih bebanyak..boleh apa salahnya..memang tu tujuan aku berblog..

@#mohamad azhan-
Selagi kita bernama manusia kita sering leka dan lupa.

Daddylicious berkata...

ada org cuma fikir akhirat sahaja yang harus diutamakan tetapi jelas dunia diciptakan olehnya bersebab...

EmpayarUtama berkata...

Ibadat asas aku lom siap lagi :(

Adik ChoChopper berkata...

Wahh! Nice2! =)..Betul Cakap Yang Kat Atas-Atas tu..Benda Ni Baik Untuk Pada Yang Lalai Dengan Kenikmatan Di Dunia.. =)

Ungu Violet berkata...

Assalam..

keperluan adalah perkara yang asas yg diperlukan oleh setiap manusia..

dan tentunya apa yang kita lakukan mempunyai tujuan yg sepatutnya dijadikan sebagai ibadah dan tidak lari dari yg ditetapkan oleh Maha Pencipta..:)

ILA HonEyBuNNy berkata...

xboring la..ila baca smpai habis....

entry ilmu neh..ila pun ada yang xtahu lagi...ibadah asas tu la y terpntg dlm idop kita kan...

kiranya berblog ne ibadah umum..;)

yusuflaili berkata...

Salam;

@#Daddylicious-
sebagai umat islam yg beriman hanya akhirat dikuatiri..dunia hanya semantara..

@#EmpayaUtama-
Akupun sama belum kukuh lagi..

@#AdikchoChopper-
Kita manusia sering lalai tapi tak bermakna kita tak boleh balik ke pangkal jalan.

@#UnguViolet-
keperluan dan ibadah ibarat aur dengan tebing...

@#iLAhonneybunny-
Betul..ibadah tidak boleh ditangguh walaupun seminit,manakala keperluan boleh ditangguh bila2 masa saja...

hyz berkata...

menyebarkan sesuatu yang bermanfaat tu kan bagus?

ctk berkata...

manusia mula lupa tujuan sebenar setelah dikaburi ngan nikmat dunia...

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service