mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

10 Okt 2011

Betong Sarawak bukannya Betong Thailand!!.(01)

                 Assalamualaikum, selamatsejahtera;
      Harap korang semua sihat selalulah dan antry aku yang ke67 ni,aku nak serita tentang bandar Betong. Hari ahad semalam aku serta keluaga pergi ke bandar nilah sekadar utk bersiar2 hujung minggu dismping nak memperkenalkan sikit tentang Pusat pentadbiran bahagian ke11 Betong Sarawak.
Komplek pentadbiran kerajaan yang baru Betong.
   
       Betong bukannya Betong di Thailand atau Bentong di Pahang tapi Betong di Sarawak sebuah bahagian yang baru 9 tahun menjadi pusat pentadbiran bahagian ke11, mengikut susunatur pentadbiran  di negeri Sarawak. Keadaan yg luas dan besar serta mempunyai bandar2, pekan2, kampung2 dan Rumah2 panjang yang padat secara bertaburan.
Gambar dekat komplek kerajaan
      Dalam pentadbiran Bahagian Betong diketua oleh seorang Residen dibawahnya pulak terdapat 2 pejabat Daerah yg diketua dua org D.O dan 8 daerah kecil yg diketua seorang SAO dlm tiap2 daerah.Setiap daerah dibantu oleh ketua2 masyarakat yang di ketuai oleh Temenggong/Pemanca dibantu penghulu,ketua2 kampung/Rh.panjang Iban/kapitan cina..nilah secara ringkas susun atur pentadbiran kerajaan di Betong.
deretan Pasar lama dan baru Betong

Pasaraya dan hotel medan yag baru di Betong

      Bahagian Betong mempunyai seorang Ahli parlimen iaitu Datuk Seri Dauglas Uggah menteri sumber asli dan alam sekitar malaysia kita,Beliau dibantu oleh 4 orang ahli dewan undangan negeri yang diketuai oleh Timbalan ketua menteri Sarawak Datuk Partinggi Tan seri (Dr.) Alfred Jabu anak Numpang.
dua org tokoh yang bertanggungjawab keatas pembangunan Bahagian Betong.kiri Datuk Dauglas Uggah Ahli parlimen Betong dan kanan  Datuk Pertinggi Tan Seri Alfred Jabu timbalan KM Sarawak merangkap Adun Betong.
     
      Oklah..setakat ni saja dulu,panjang sangat nanti korang boring baca,tapi aku akan buat entry sambungannya kemudian tentang daerah Betong tempat aku dilahirkan. Korang ceritalah juga daerah kelahiran korang jika ada masa...........jumpa lagi di entry ke2.
  

13 ulasan:

Ungu Violet berkata...

hmmm...elok gak kita tahu sejarah asal usul tempat kita kan...:)

abghani berkata...

ada kemajuan nampaknya

NasZ berkata...

maju dah nampaknya.

blog ni ok je. loading pun dah cantik. cuma kalau bleh, buang pengesahan perkataan tu, agak susahkan je. kalau tak nak buang pun takpe. cadangan je.

MOHD NASER.com

PORUMAN berkata...

selepas 49 merdeka , ini saja hasilnya di sarawak berbanding KL ... huhuhu

yusuflaili berkata...

Salam blogger;

@#UnguViolet-
tempat jatuh lagi dikenang...!!

@#abghani-
Harap kemajuan akan datang lagi seperti yg dijanjikan...

@#Poruman-
tak apa yang penting keperluan asas didahulukan......

NA berkata...

Terima kasih kongsi maklumat.
Baru tahu ada tempat nama Betong di Sarawak.

-wina1979-

ILA HonEyBuNNy berkata...

tak tahu cmna nak cerita sejarah daerah sndri...hehe...

Run Away berkata...

makin majukan...tempat nyer...;d

iMBobo berkata...

mcm mana kat sarawak stakat ni?ada byk pembangunan tak? bila lah sarawak nak jadi mcm kl kan?huhu

ctk berkata...

bagus...xlupe asal usul..ct org kelantantp ct pon xknl mana2 tempat di kelantan..hahaha

yusuflaili berkata...

salam blogger terhormat;

@#NA-
Nilah bagi tahu rakan blogger semua ni..pasal Betong kat Sarawak.

@#ILA
Tak apa sikitpun jadilah.

@#RunAway-
Kalau nak dikira masih lambat tapi syukurlah setakat ni..

@#ImBOBO-
Setakat ni kira maju jugalah kalau kat bandar2 seperti Kuching,Miri,Bintulu,Sibu,Limbang,Lawas Dan yg sedang membangun seperti Betong,Mukah,Sri Aman,Sarikei dan Kapit,Maknanya ada 12 bandar/bahagian kat Sarawak.

@#ctk-
Kita kena ambik tahu serba sikit tempat lahir kita...

Sylvester Entrie berkata...

Sarawak ketika ini sedang menaik, bukan apa Sarawak lambat untuk dapat menjadi satu bandar yang pesat maju ianya adalah kerana faktor tanah di Sarawak.

yusuflaili berkata...

selamat sejahtera;

@#Sylvester-
Setuju pendapat awak kawasan betong banyak berpaya..

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service