mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

27 Sep 2011

Ibu tunggal.!!

                     Assalamualaikum & selamat sejahtera;
                          Rupanya ni entry aku yang ke 59.. tak ingat lagi aku ni dah nak tua agaknya, ari ni aku nak kongsi pendapat ngan pembaca semua mengenai tajuk di atas."Ibu Tunggal" aku percaya korang pernah dengar perkataan  tu dan aku juga yakin korang kenal  siapa ibu tunggal. Terlalu banyak tafsiran mengenai Ibu tunggal ni hingga menyebabkan banyak pihak yang keliru termasuk aku. Pihak jabatan kebajikan ada memberi penerangan mengenai istilah dan siapa yang sepatutnya digelar ibu tunggal,tapi penerangan dari pegawai kebajikan sentiasa tidak sama tiap2 daerah..  
Bangunan dewan rakyat Sarawak.
                        Perbezaan pendapat mengenai ibu tunggal ini timbul disebabkan ditempat saya..seorang Penghulu bersama 7 ketua kampung 50 ahli pernah bermasyuarat atas arahan pihak Jabatan kebajikan Daerah..secara kebetulan aku tumpang hadir. Agenda masyuarat ialah mengenal pasti ibu tunggal dikpg2 dibawah pentabiran daerah kecil Spaoh(Spaoh tempat akulah tu).
                        Masyuarat  tu menemui jalan buntu, wakil dari kebajikan mlm tupun gagal dim memberi penerangannya. Semua yang hadir masing2 tak setuju dan masing2 dengan pendapat sendiri nampak gayanya ditundalah masyuarat dan lama lagilah ibu tunggal ditempat aku nak menerima kebajikan gara2 perbezaan pendapat golongan yg mengelarkan diri mereka bijak dan pandai ni.
Gambar hiasan dewan sedang bersidang
                         Yang menjadi masalah dlm masyuarat ialah pebezaan mengenai siapa yang layak di beri status ibu tunggal akan diberi peruntukan bulanan. Di sebelah pihak kata wanita kematian suami yg ada anak(balu)tapi ada yg bantah sbbnya ada juga balu yg berkerjaya(mampu), disebelah pihak pulak kata wanita yg bercerai ada anak juga berhak sebab suaminya tak pernah beri duit ada juga yang bantah, yang belakang pulak kata wanita balu tak ada anak berhak juga..jadi berlaku banyak tafsiran berbeza disini menyebabkan peruntukan yang sedikit tu susah nak disalurkan....Aku sebagai ahli tak diundang hanya mampu berdiam diri hanya mendengar dan memerhati dewan sedang rancak bersidang.
Inilah yang layak digelar Ibu Tunggal agaknya.
                       Oklah....panjang pulak entry aku ni,bukannya apa sekadar nak cerita sedikit mengenai agenda masyuarat tentang ibu tunggal...rupa2nya masih ramai yg keliru tentang ibu tunggal ni terutamanya org2 kampung..jadi  apa pulak pendapat korang semua.???


P/S............Bila pulak "Ayah Tunggal" nak terima kebajikan................!!!!!!!


                         

9 ulasan:

Ratu Lissa berkata...

ada ke ayah tunggal yang terima kebajikan? agaknya sebab org laki nie kena kerja sendiri, hahah..

amranaiman berkata...

bro kamera baru plz... :P

NA berkata...

Pada pendapat Wina, ibu tunggal ibu yang kematian suami yang mempunyai anak.
Bagi peruntukan kepada mereka yang tak mampu.

-wina1979-

PeRmAtA bIrU berkata...

assalam... bagi saya kan... ibu tunggal tu adalah ibu yang tiada suami dan mempunyai anak... jadi kalau nak bagi bantuan, bantu la mereka yang memerlukan.. kalau dah nampak terang2 diorang senang n mampu.. bagi la pada yg lebih memerlukan... itu pendapat saya jer..:)

hyz berkata...

bantuan seharusnya diberikan kepada ibu tunggal yang benar2 memerlukan ( diberikan keutamaan ) jika ada lebihan bantuan, barulah diagihkan kepada ibu tunggal yang lain.. adil kn? hek3,...

Run Away berkata...

jarang owg sebot bapak tunggal kan...;d

yusuflaili berkata...

Salam blogger;

@#ratuLissa-
Belum lagi takat ni..tapi aku tengah berjuang untuk hak Ayah Tunggal..

@#Amranaiman-
tunggu encik Nuffnang bagi BE dulu.Hahahaaa!!.

@#NA-
Maksudnya ibu yang tak berkemampuan disebabkan kematian suami..betul2.

@#PerMataBiru-
Lebih kurang sama dengan cik NA tadilah..

@#Hyz-
Seharusnya bergitulah yg sepatutnya mendapat bantun..Tapi manusia sekarang bila dengar saja bantun dari kerajaan masing2 mengaku dirinya susah.....

Mrs Lurve berkata...

Assalam..

Ibu tunggal, yg sy fhm yg tiada suami samada bercerai atau meninggal dunia. Kesian pd golongan nie, selalu dipandang seorg apatah lagi jika bergelar ibu tunggal pd usia yg muda. Mulalah pelbagai tuduhan, hinaan dan cacian yg dilemparkan. Cubalah kita letakkan diri kita atau ahli keluarga kita di tmpt diorg, pe yg kita rasa.

bantulah pd yg memrlukan mengikut keutamaan dahulu, andai kata ada dua ibu tunggal. sorg anak 5 tp hidup senang dgn bantuan anak2, mankala sorg lagi ibu tunggal anak 2, tp hidup umpama kais pagi makan pagi, kais petang mkn petang.. Berilah keutamaan pd yg memerlukan.




p/s: tagging u for my entry

http://indahitukamu.blogspot.com/2011/09/bloglist-genk.html

yusuflaili berkata...

Salam;

@#Mrs.lurve-
Betul pendapat awak aku setuju sangat..dahulukan yang lebih memerlukan...masalahnya sekarang masin2 nak didahulukan..

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service