mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

4 Ogo 2011

Perkataan payah disebut dan diingat..!!

                                                       Assalamualaikum;
                                  Selamat berpuasa dan salam sejahtera,.tak tahu nak buat entri hari ni tapi aku buka juga blog untuk terjah blog followers aku biasalah baca entri diorang lepas tu komen.Pagi tadi aku buat kerja hakiki aku menyediakan bahan utk mengajar aku semak balik power point, slide dan buat lassion plant iaitu tajuk melawan kebakaran.
                               Dalam asik klik tayangan slide aku terjumpa 3 perkataan yg pelik lagi susah nak disebut berulang kali, makin kerap disebut makin lain bunyinya.. aku klu perkataan yg terlampau pjg  susah aku nak ingat sebab bahasa atau istilah sains ni payah aku nak hafal..
 
             1. CHOLOROBROMOMETHANE                      =  Singkatannya CBM
           2. BROMOCHOLORODIFLUOROMETHANE  =   Singkatannya BCP
           3. BROMOTRIFLUOROMETHANE                   =   Singkatannya BTM

                                 Inilah perkatan yg aku maksudkan, bagi aku memang payah nak sebut terpaksa dieja berualang kali lepas tu lupa balik..tengok slide eja lagi.. kenapalah diorang cipta perkataan dan ayat yang berbelit2 lidah..
                              Utk mengajar anggota aku, benda tu mesti diterangkan walaupun ada singkatannya kena juga sebut nama penuh...mungkin rakan blogger pernah jumpa benda ini dan tak mcm aku keras lidah bila menyebutnya.Sebenarnya 3 bahan itu adalah bahan utk memadam api yang berunsur kimia atau cecair berwap dan Halon dicipta khas untuk  utk membuat alat memadam api (Campuran) sesuai utk memutuskan rantaian tindakbalas kimia kebakaran.

                                
                    Inilah salah satu contoh kegunaan 3 bahan kimia tadi

                                Korang tentu kenal gbr diataskan,,dan sudah tentu korang tak tahu bahan apa digunakan utk membuat isi dlmnya dan mungkin  ada yg tak tahu  cara mengunakannya. Benda ini penting dan mesti dimiliki dlm tiap2 rumah bkn sebagai hiasan saja,,
                               Aku sengaja buat entri ni agar kita sentiasa beringat supaya tidak berlaku sebarang kejadian tak diingini (kebakaran) semasa kita menyambut ramadhan atau menyambut menjelang aidilfitri nanti.. bkn apa selalu sangat berlaku kebakaran apabila hampir tiba aidilfitri.. kesiah mangsa andai terjadi benda ni apa bila tiba saat menjelang hari raya..anda bayangkanlah...!!

8 ulasan:

NA berkata...

Tengok perkataan tu pun malas nak sebut apa lagi nak eja. Haha.

Aha elok diingatkan tentang kebakaran. Naya kalau tinggal sehelai sepinggang jer.

P.S: Bukan warna biru atau hijau yang sejuk dan tenang ke? Hehe

-wina1979-

Umedia Network berkata...

Panggil pemadam api je. bhahah. Btw, nice info. :)

yusuf Laili berkata...

Salam;

@NA=
memang susah,apatah lagi disebut 2x.
P/S; biru&hijau sesuai untuk jiwa kacau.Pink utk mata terus ke otak..

@UN=Tak boleh..masa api kecil kita sendiri berusaha..guna benda tu,klu dah besar panggil Bomba jer!!

abghani berkata...

fire attuguser= pemadam api.
lidah org melayu susah nk sebut 3 perkataan tu

yusuf Laili berkata...

Salam;
@abanghani=
betul tu..kita org memang keras lidah bila terjumpa ayat2 pjr.

PeRmAtA bIrU berkata...

betul tu.. memang tak boleh bayangkan jika terjadi.. luluh hati sedih lembik lutut rasanya.. raya tahun lepas ada berlaku kat sebuah rumah dikampung saya.. kesian sangat.. mudah-mudahan sama2lah kita berdoa kebaikan dan jauhilah segala malapetaka... hurm.... kuasa Allah itu tiada tandingannya...

p/s::: kalau jumpa perkataan tuh x pernah pon cuba untuk sebut..:)

danish berkata...

Memang susah betul, kalau dalam keadaan tergesa-gesa lagi la tak ingat

yusuf Laili berkata...

Salam;

@ pemata biru=
betul tu..kesian,aku dah acap kali menghadapi keadaan ini..kdg2 terfikir aku kenapa mesti berlaku disaat nak menyambut hariraya?

@danis=
Ingatkan aku je yg keras lidah..!!

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service