mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

21 Ogo 2011

Cita-cita Vs kerjaya..!!

                                                  Assalamualaikum;
                                                      Salam sejahtera dan selamat berpuasa para pembaca budiman dan lagi bijaksana,untuk yang kesekian kalinya aku nak berkongsi tentang pendapat korang semua tentang kerja.aku tahu ramai diantara blogger dialam maya ini bekerja tak kiralah kerja ngan kerajaan ke,swasta ke,kerja sendiri ke,tak kiralah apa2 saja kerja janji halal yang tak halal lain hari cerita.....oops!..lupa pulak ngan penggangur diorang pun boleh bagi pandangan tak salah bergitu juga pelajar sebab diorang ada cita2 nak jadi apa kan..
Kerja nipun kira ok jugak kelas atasan gerenti puas hati siapa yg dapat ada power pula.
                         Contohnya akulah sekarang ni kerja ngan kerajaan(jpam)..tapi aku tak berapa puas hati sebab kerja ni bukan cita2 aku masa sekolah dulu aku nak jadi cikgu..tapi walau apa2pun aku bersyukur sekurang2nya aku ada kerja..Jadi bagai mana korang semua....
Ini memang kerja nampak senang mungkin hidup pun bahagia ramai gak nak jadi ni

                        Bagaimana dengan kerja sekarang.?
                       Ngam tak kerja ngan cita2 korang.?
                      Puas hatikan dengan pekerjaan/jawatan sekarang.?
                     Ingin cari kerja lain.?
                     Dapat tak kerja yang memuaskan hati.?


                         
         Dua kerja ni sememangnya amat terkenal selain Nelayan tak usah tanya jawapannya sudah ada
   
                          Inilah yang aku nak kita kongsikan disini bagi aku, aku dah nyatakan diatas..Byk sebenarnya contoh2 kerja aku bagi contoh ni je korang pulak bagaimana.Kerja ni sebenarnya wajib dalam islam walaupun susah manapun mesti kerja..tapi jangan pulak kerja tak bergaji tu kes lain dah tu...bagi yang dah berumahtangga beranak penak kerja merupakan tunjang asas kebahagian rumahtangga..bagi yg bujang pun wajib walaupun tiada tangungan sekurang2nya utk keperluan diri sendiri atau untuk berbini/berlaki esok lusa...Oklah setakat ni je dulu nanti sambung lagi dengan entry tajuk lain pulak...


P/S; tak semua apa yg kita impikan jadi kenyataan...

20 ulasan:

Run Away berkata...

kerjaya tu perlu...terutama nyer utk lelaki kan...;d

NA berkata...

Buat kerja mesti dengan rasa seronok dan ikhlas untuk berkhidmat :)

-wina1979-

abghani berkata...

aku suka keja yg bebas dari arahan

ILA HonEyBuNNy berkata...

tak kerja lagi..bakal kerja tahun depan..hehe

harap2 sesuai la kerja dengan bidang di ceburi neh...;-)

yusuf Laili berkata...

Salam;

@#Run Away-
untuk bagi nafkah anak bini.

@#NA-
betul tu kawin dulu cinta kemudian.

@#abghani-Maknanya kerja sendirilah..bagus tu.

@#ILA-mudah2han dapat kerja serasi dgn selera.

LydSunshine berkata...

Dulu masa kecik saya tak tau cita-cita saya nak jadi apa. Sbb tu bila dah besar ni, kerjaya saya takde la hebat mana. Tapi takpe la.. asalkan keja. Tu la.. Saper suruh masa kecik dulu taknak berangan. Demm!

yusuf Laili berkata...

Salam;
@#LYDSunshine-
betul tu siapa suruh aku tak belajar bersungguh..sekurang2nya kita ada kerja..

Ungu Violet berkata...

syukurlah dengan rezeki yg kita dapat...janji halal..

mudah2an Allah perluaskan rezeki kita...InsyaAllah..

Umedia Network berkata...

Betul2. Apa-apa kerja yg kita buat perlukan semangat dan kesungguhan. Walaupun kerja itu tak berapa bagus. :)

...Pinx.... berkata...

So far, Alhamdulillah..
Aku suka kerja skang ni.. kira ni memang cita2 aku.

Entahlaa weh, bg aku yg paling penting "Passion" maksudnya betul2 minat gila2 dgn kerja tu.

Bak kata org putih,
From Passion then comes Patience.
(cehwahhh:P)

Selebihnya, usaha doa n tawakkal moga diberkati rezeki :)

yusuf Laili berkata...

Salam;
@#Ungu Violet-
rezeki ada dimana2 asalkan kita rajin berusaha

@#UN-
walaupun kerja bagus kalau tak bersemangat boleh jadi tak bagus.

@#pinx-
Alhamdullah tercapai cita2..mudah2han kerja anda sentiasa ceria.

PORUMAN berkata...

best2 entri ko ni bos ... suka sy baca ...

bos, blh ka kasi letak koma pada ayat yg berhenti sekejap ? contohnya ayat pada "tapi aku tak berapa puas hati sebab kerja ni bukan cita2 aku masa sekolah dulu aku nak jadi cikgu" >> jadi mcm ayat ni "tapi aku tak berapa puas hati sebab kerja ni bukan cita2 aku, masa sekolah dulu aku nak jadi cikgu"

apapun teruskan entri mcm ni ... suka sgt ..

yusuf Laili berkata...

Salam;
@#Poruman-TQ bos kerana baca entry dri mula sampai ujung..aku nak cepat masa tu takut line internet buat hal lagi..tak sempat nak chek balik terus je post..maaf ye.

iza berkata...

Assalam...
Aku lepas grad 5 tahun dulu, sempat jadi guru ganti tapi skrg ni hanya jadi SRT je dan blogger sepenuh masa. Teringin juga nak bekerja dan ada duit sendiri tapi bila fikir2kan best juga duduk di rumah...

yusuf Laili berkata...

wsalam;
@#iza-sempat juga merasa guru..aku terus tak kesampaian cita2 aku..tempias guru adalah sikit jadi jurulatih jpam.

Zul Fattah berkata...

2 kerja di atas, saya pernah kerja..
bermula dari bawah adalah lebih baik dari bermula dari atas..

yusuf Laili berkata...

Salam;
@#Zul-
kerja tulah kebanyakannya membesarkan kita hingga sekarang.

Anak Teruna berkata...

Asalkan halal sudah..:)

zik berkata...

nak juga jadi boss. tapi masih belum cukup experience... apepun semua kerja ada kemanisannya, terutamanya waktu dapat gaji..hehe

yusuf Laili berkata...

Salam;
@#Anak Teruna-
yealah halal janji jgn kerja bunuh orang.

@#zik-
boleh jadi bos, kerja sendirilah

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service