mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

26 Jul 2011

pesta Ikan Buntal 1 ,2011

                                                       Assalamualaikum;

                          Salam sejahtera kepada yg bukan muslim,.ni saja nak buat atrikel pendek pasal nak bagi tahu korang semua tentang sejenis Ikan yang tak berani org makan....Tapi kat Sarawak hanya orang Bahagian Betong yg boleh makan ikan yang sedap lagi enak ni...
                         Nak tahu kenapa org tak berani mkn ikan ni?..lebih2 lagi orang semenanjung Malaysia..dikatakan ikan ini beracun dan boleh mati jika termakan..betul ke?.
                        Yang peliknya kami di daerah Betong termasuk saya masih hidup hingga sekarang walaupun dah berpuluh2 tahun menjamah ikan ini sejak nenek moyang kami lagi..
                         
                            Ini dia Ikan dimaksudkan Ikan Buntal tapi yang ni lagi anak ikan

                     Pada 29-30/07/2011 ni diadakan pesta tahunan kelendar pelancongan Sarawak iaitu pesta Ikan Buntal di kampung Manggut,Spaoh daerah Betong ...
                    Saya akan buat atrikel sepenuhnya tentang pesta ni dan akan berkongsi info dengan pembaca mengenai Ikan buntal..Bagaimana menangkap,memasak,buntal asin atau kering,pekasam,telur buntal,hati buntal dan yg paling penting bagaimana nak membuang racun Ikan buntal supaya boleh dimakan....
                  Oklah  setakat ini saja dulu.. ini cuma pengenalan mengenai ikan Buntal yang korang tak berani nak sentuh apatah lagi nak makan tapi jgn lupa katakan sesuatu.!!!

6 ulasan:

abghani berkata...

nak cuba tapi tk ada org jual kt pasar

Green Apple berkata...

saya pernah tengok dokumentasi kat TV dulu... kalau tak silap... ikan ni memang ada racunnya.. tapi kena tahu cara buang bahagian yang beracun tu...(kalau silap, maaf ye)

Green Apple berkata...

bukan dokumentasi... tapi DOKUMENTARI

yusuf Laili berkata...

Salam;

@=Abghani,
kat Sarawak pun tak semua ada dijual yg byk dijual Buntal kering dan telurnya(dah dibuang racun).

@=greenapple,
betul tu memang ada dukmentari pasal Buntal ini..sebenarnya Buntal memang boleh dimkn sebab racunnya cuma pada urat telurnya dan hempedunya saja..kita buang kedua2nya dulu..baru selamat dimakan..pecayalah.

iza berkata...

Assalam...
Oooo, ingatkan ikan buntal yg besar dan perutnya kembung bulat tu...Kalau dah dibuang racunnya pun, saya tak berani nak makan...

p/s: awak selalu tersilap tulis url blog. Itu adalah satu kerugian trafik. Cuba buangkan perkataan "r" menjadikan "blogspot" dan bukan blogsport.

yusuf Laili berkata...

Salam;
Yer ke??..oklah nanti aku chek balik..Pasal Buntal tadi memanglah mula2 tak berani..kalau dah biasa bolehkan?

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service