mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

18 Jul 2011

"Pengemis kota @ jalanan"..sakitkah mata??

Assallamulaikum;

  kembali lagi ..kali ini bukan ruangan santai tapi atrikel untuk kita sama berfikir sejenak tentang isu pengemis yang semakin meruncing di Negara kita.

                                           

             Sebut saja pengemis atau peminta sedekah terbayang di minda kita seorang lelaki/wanita/tua/muda tak kira bangsa memeggang mangkuk berjalan  terhoyong hayang sambil meminta sesuatu dari sesorang..Malah  lebih menyedihkan lagi ada yang cacat,kanak-kanak, buta, sakit dengan pakaian lusuh berbau busuk serta koyak rabak...

        
                                          

                                 Umum mengetahui kebanyakan golongan ini  tertumpu di bandar-bandar besar dimana ada ramai manusia dan tempat pusat perniagaan, pelancungan, restoran  mahupun hiburan.
  Apa yang aku nak kongsi dengan korang ialah wajarkah kita menilai serta melihat golongan ini sebagai sampah?.. merimaskan?..Hina?..menjijikkan?.Pengacau?.

                                           

                          Kerajaan Malaysia berkali-kali berusaha menyelesaikan masalah ini sehingga menangkap dan menghantar mereka di pusat2 yang telah disediakan serta diberi wang saraan bulanan makan minum tapi mereka ini masih juga kembali mengemis seperti biasa..(pengemis tega) mengapa boleh berlaku demikian?....tidak cukupkah belanja saraan bulanan diberi kerajaan?..seronok sangatkan meminta sedekah dari orang sudi dan ada yang tak sudi

              

                        Aku percaya dan yakin tiada siapa yang dapat menjawab soalan ini dengan tepat..Apa yang selalu kita katakan ialah golongan ini mencemar imej negara andainya golongan tidak dihalau atau ditangkap.... betulkah bergitu jalan penyelesaiannya?. siapakah yang harus dipersalahkan..Pengemis, kerajaan, masyarakat atau keadaan..Pernahkah kita berfikir atau setidaknya kita tanya mengapa mereka harus mengemis?..kenapa harus pilih jalan ini? dan adakah kita sentuh hati, perasaan dan kesensaraan mereka.....Atau mungkin disebabkan masyarakat kita terkenal dengan sifat kesian,pemurah dan penderma sehingga sanggup menderma berjuta ringgit keluar negara apabila negara lain ditimpa bencana lalu mendorong industri pengemis semakin menjadi di negara kita..!!

                                     
kesimpulan;
                           Bagi aku sebagai seorang penulis biasa walaupun masalah ini dianggap kecil/remeh tapi ianya harus dipandang berat dan mesti ditangani dengan sewajarnya jangan hanya seperti melepaskan batuk ditangga sebab mereka juga rakyat Malaysia yang ada hak.... jangan pelekehkan kewujudan mereka ditengah2 kesebukan kotaraya..."Meminta adalah lebih baik dari mencuri dan membunuh".......mereka juga tidak minta dijadikan demikian..... Oklah itu saja dapat dikongsi bersama pembaca dan jangan lupa komen atrikel yg tak beberapa bagus ni..sebenarnya aku bkn penulis yg hebat.!!!!

2 ulasan:

Umedia Network berkata...

Betul2. Setuju apa yang tuan punya blog ni tulis. :)

yusuf Laili berkata...

Salam;
kita berkata yg benar.!!

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service