mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

22 Jul 2011

Orang gilakah!! gila?..atau kita yang tak betul.?...

                                                    Assalamualaikum;

                        Artikel saya kali ini  adalah untuk membawa korang bersama berkongsi pandangan tentang nasib orang gila pulak macam mana boleh tak?..janji jangan kita pula yang mereng atau dengan lain perkataan  mengalami tekanan jiwa...Selalunya golongan ini berada dimana2 di dunia ini baik di bandar mahupun desa tak kira...

Salah satu punca tekanan jiwa..
  bangsa, agama, kecil, besar, tua, muda, lelaki dan wanita..Masyarakat memandang golongan ini penggotor, jijik, menggangu, tak patut dibiarkan dan bermacam-macam anggapan negatif dilontarkan....malah ada yang dibuli, diherdik, maki, sepakterajang.. Patutkah mereka dilayan sedemikian? hanya kerana mereka menyemakkan dimata masyarakat, nasib  mereka sama dengan nasib pengemis jalanan dalam atrikel aku yang lepas tiada kesudahan langsung.

                                    

                       Pernahkah kita terfikir mereka ini tidak meminta jadi gila?. Salah merekakah mereka jadi gila?.
adakah Tuhan sengaja menjadikan mereka gila?..berdosakah kita membiarkan mereka tanpa bantuan, salahkah kita merantai mengurung mereka demi menyenangkan orang lain?
                                                                                                                                                                       
                                         

sukakah keluaga mereka melihat kaumnya menjadi gila!..sudah pasti tak ada siapa di dunia yang kata suka,,betul tak?... Apa yang pasti golongan ini  tetap dianggap pengganggu/penggacau dalam kehidupan seharian masyarakat normal kadang-kadang ada sesetengah masyarakat menyumpah mereka kenapa tidak mati saja daripada hidup menyusahkan orang lain........adakah yang kata begitu??...subahanallah.

                                        

                                       

                     Sebenarnya kerajaan tak terlepas pandang terhadap golongan ini banyak usaha telah dilakukan antaranya membina pusat2 khas dan hospital, lengkap dengan pakarnya sekali tapi yang jelas selepas sebulan atau setahun dirawat dan keluar saja dari pusat tersebut mereka ini jadi gila balik..mengikut kajian 90% persakit jiwa akan kembali gila selepas dirawat...maknanya disini sakit ni tiada ubatnya.......betul ke??..

Haruskah mereka dirantai atau dipasong??
                                                                   
                                        
                                     imfo: gambar-gambar ni diambil dari www.google.com tiada kena mengena kat negara kita
                                                                          
                   
                        Di sini aku terfikir mungkin ahli keluaga dan masyarakat sekelilinglah yang seharusnya memainkan peranan 100% dalam usaha membantu menyembuhkan atau setidak-tidaknya mengurangkan tekanan yang ditanggung oleh pesakit mental ni..sedar tak sedar kitalah ubat yang paling mujarab....percaya tak?..kalau tak yakin fikirlah sendiri....Oklah berakhir disini artikel aku tapi jgn lupa bagaimana pandangan anda pulak..kalau tak mahu komen pun tak apa jangan paksa diri..yg penting blog mesti diteruskan..!!!!!

P/S; Bapak aku pernah berkata Gila ni ada 44 jenis......betul ke???....
                           
                   
               

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

huhu. Sokong2. Nice info. :)

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service