mungkin disini yang anda cari.!!

Pengikut dihormati

29 Apr 2011

POSTMORTEM DUN 32 BUKIT SABAN SELEPAS PR-10

                                                                       
                                     
           Dalam PR Sarawak ke- 10, umum mengetahui BN menang 55 kerusi dan 16 kerusi di rampas oleh pembangkang. Ini bermakna BN sekali lagi diberi mandat memerintah Negeri Sarawak. Kalau di bandingkan dengan keputusan PR tahun lalu (2006) ternyata pengundi BN jauh merosot malah ada kerusi yang dibawah BN selama ini jatuh ketangan pembangkang iaitu dari 4 empat kerusi tahun lalu kini hilang 12 kerusi, ini menandakan kemerosotan mejoriti yang amat besar.
          Mengapa dan kenapa pengundi BN selama ini beralih angin?. Apakah pengundi sudah bosan atau patah hati kepada pemimpin mereka atau kerajaan? . pengundi tahu bertapa selama ini kerajaan di bawah pimpinan PBB berusaha membangunkan kawasan mereka seperti kemudahan asas.kebajikan, kesihatan, subsidi, bantuan dan bermacam-macam lagi pembangunan yang sedang di rancang oleh kerajaan, dimanakah silapnya?.
Datuk Dauglas Uggah dan Yb Lowsen Chuat beserta Isteri Masing2.
         Dalam pemerhatian saya di Dun 32 Bukit Saban sepanjang masa berkempen pertugas - petugas parti tidak menjalankan tugas gerak gempur dengan bersungguh-sungguh dan ada pula yang memarahi pengundi di kawasan jagaan mereka dengan kasar andainya pengundi di dapati menyokong pembangkang, ada juga yang diugut dengan berbagai cara untuk menakutkan pengundi dan yang lebih teruk sehingga dipulaukan dari sebarang aktiviti-aktiviti yang dianjurkan oleh kerajaan. Sebagai seorang bekas Timbalan Pergerakan Pemuda Cawangan Bukit Saban adalah tidak wajar kita mendekati pengundi-pengundi dengan cara demikian, ini akan menjurus kepada rasa benci dan dendam kepada BN (undi protes). Dalam mendekati hati pengundi kelabu atau hitam ini hendaklah dengan berlembut kita pujuk yang hitam kelabu kita beri pendedahan kebaikan apabila kita menyokong kerajaan.

       
          Lawatan PM ke Spaoh,bersama wakil BN Bukit saban,Layar dan Saribas.
                                   
                  Salah satu sebab BN kurang mejoriti adalah disebabkan oleh AJK parti peringkat Ranting dan kumpulan K30 tidak memahami tugas masing-masing, mereka keliru antara ranting dengan k30 malah lebih malang lagi ada di kalangan ahli yang di lantik tidak tahu menulis dan membaca. Dalam hal menyelesaikan kemelut tersebut ajk-ajk sering berbalah sesama sendiri sehingalah sampai hari mengundi masalah ini tetap berterusan,

                                        

                    oleh kerana asyik berbalah tugas sebenar mereka sebagai agen peraih undi BN dikawasan jagaan masing-masing tidak dijalankan dengan sempurna kalau adapun sekadar melepaskan batuk ditangga.                                                                                         Bagi saya inilah salah satu sebab mengapa BN kurang mejoriti di Spaoh tidak seperti tahun yang sesudahnya. Kekurangan tahun ini amat ketara emosi pengundi dimainkah oleh segelintir petugas parti sendiri selain daripada ketidak cekapan mereka mentabir ranting dan k30. Bagi saya sistem ranting dan k30 adalah paling terbaik dan berkesan digunakan untuk meraih hati pengundi.

                                
                                                      Projek jambatan  Berbuling,Spaoh

                                       Untuk akan datang saya cadangkan agar pihak cawangan mengadakan kursus-kursus yang berkaitan kepada Ajk-Ajk Ranting mahupun K30, ini kerana kebanyakan Ajk-Ajk Ranting tidak memahami peranan masing-masing dalam sesuatu pertubuhan contohnya peranan Pengerusi,Setiausaha,Bendahari bergitu juga Ajk.Harap pandangan saya ini diambil perhatian demi perjuangan kita bersama dalam membangunkan taraf kehidupan kita yang lebih sempurna.









Tiada ulasan:

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service